Webbdagarna och mognad i e-handelsbranschen

I veckan drar Webbdagarna igång i Stockholm och det är extra kul att tvådagars-eventet i år har så många sessioner kring e-handel och konvertering.

Första dagen, den 19 mars, är E-handel ett eget spår med tre sessioner kring bland annat kundsegmentering och ”data driven sales”, och dagen efter är det tre sessioner på temat Konvertering.

Det känns verkligen som det hänt en hel del de senaste åren och att svensk e-handel blivit mognare. Gick man på en e-handelskonferens för ett antal år sedan var det en kul och kreativ blandning av entusiastiska källarföretag och några få riktigt stora e-handelsdrakar.

Numer är antalet stora och medelstora e-handelsföretag betydligt fler och diskussionerna handlar idag om konverteringsoptimering, customer experience management och datadriven marknadsföring.

På LinkedIn ser man allt oftare jobbannonser där företag söker till exempel en customer experience manager och till hösten lanserar IHM en tvåårig e-commerce manager-utbildning.

Så e-handelsbranschen har mognat, fler traditionella företag har kommit in på marknaden, och ett antal av de mindre e-handelsföretagen har växt till sig.

Vi får hoppas att det också leder till att fler e-handelsföretag blir lönsamma och kan fortsätta sin tillväxt – 2012 var endast 10-15 % av alla e-handlare lönsamma.

Sannolikt är det så. Även om tillväxt och lönsamhet inte alltid samverkar. Men en sak vi inte får tappa nu när e-handelsbranschen går in i nästa fas är entusiasmen och passionen, som alltid varit ett signum för mindre e-handlare.

Ett svar på “Webbdagarna och mognad i e-handelsbranschen”

  1. Du delar Intressant kunskap!

    Intressant läsning, jag som verkligen älskar all information jag kan hitta gällande den digitala världen med focus på e-handels-djungeln… Sales – Marketing- SEO -conversion rate – retention rate-cross-selling – networking – social communities – etc. etc…

    & ditt sätt att skriva/uttrycka dig är helt fantastiskt,
    en ren glädje att läsa!

    Tack!
    /Mireille

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *