SEO: satsa på dina länkar – åtgärdslista i nio punkter

SEO och länkar, länkar och SEO. Ja, trots alla diskussioner om att länkar över tid kan bli en mindre viktig faktor för Google är länkar och länkkraft fortfarande av allra största vikt för att du ska lyckas med SEO, framför allt bra relevanta länkar från webbplatser som har innehåll som tangerar ditt – det vill säga relevanta länkar.

Sökmotoroptimering och länkar

Jag har sammanställt en åtgärdslista i nio punkter för SEO och länkar och rekommenderar att du går igenom samtliga punkter för att avgöra vad som är relevant och kanske mindre relevant för just din webbsida eller din webbutik – för att sedan öka din länkkraft (den skjuts bra och relevanta länkar kan ge din sökoptimering).

De första två tipsen handlar om interna länkar för SEO medan övriga tips är fokuserade på externa länkar för SEO.

1. GÅ IGENOM ALLA DINA INTERNA LÄNKAR, det vill säga alla dina egna länkningar, på din egen sajt eller i din egen butik.
Har du valt rätt ankartexter (texter på länkarna)?
Har du valt ett specifikt sökord för varje sida och sett till att detta sökord återspeglas i ankartexterna (helt enkelt att ankartexten ”långkok” alltid går till sidan om ”långkok”, så det inte finns någon intern konkurrens om länkarna). Det vill säga att du länkar internt med samma länktext till olika sidor på din webbplats.
När det gäller intern konkurrens och SEO, så är det ett stort no-no och något du verkligen vill undvika (varför konkurrera med dig själv och förvirra Google när konkurrensen är så stor ändå?).
Eller har du missat att använda relevanta ankartexter på vissa sidor och istället länkat ord som ”Läs mer” och ”Klicka här”? Det är alltid bäst att gräva där du står, så börja med att strukturera upp dina egna länkar – det kan ge mycket länkkraft. 

2. PEKA OM ALLA GAMLA SIDOR TILL RÄTT SIDOR på din sajt eller i din webbutik. Här finns det massor av länkkraft att hämta in! Genom att löpande peka om exempelvis sidor som resulterat i felsidor (så kallade 404-sidor), som gamla kampanjsidor och sidor med produkter som utgått ur sortimentet, kan du få såväl ökad trafik som ökad länkkraft. Ett verktyg som är oerhört bra att använda för detta arbete är Google Search Console, där du kan se vilka webbsidor Google inte längre hittar, och sedan peka om dessa webbadresser till korrekta URL:er på din sajt.
Tänk också på att dina användare kan skriva fel URL, och att du också kan skriva fel URL i till exempel ett nyhetsbrev, så se till att ha en bra och informativ 404-sida där användaren lätt kommer vidare och inte hamnar i en återvändsgränd.

3. SATSA PÅ CONTENT MARKETING OCH ENGAGERANDE INNEHÅLL. Ett engagerande och informativt innehåll är länkvänligt och fler besökare kommer vilja länka till bra tips, råd, guider, instruktionsfilmer och annat engagerande och inspirerande innehåll än till dina vanliga produktsidor. Läs mer om content marketing

4. ENGAGERA DINA KUNDER OCH BESÖKARE. Genom att till exempel publicera topplistor och anordna tävlingar och andra aktiviteter på din webbplats kan du helt naturligt få många organiska länkar (det vill säga helt naturliga länkar som du varken bett om eller betalat för) där andra sajter länkar till din tävling och till tävlingsresultatet. Hur kan du engagera dina besökare?

5. BE DINA LEVERANTÖRER OM EN LÄNK och föreslå en bra ankartext (även om en varumärkeslänkning också är bra, dvs. att ankartexten är ditt företagsnamn). Det är inte alla som har så många leverantörer eller partners, men även ett fåtal länkar från dessa kan vara guld värd då det ofta är rätt kontext – innehållssammanhang – vilket gör att länken har ett högt värde.

6.  ANVÄND DIG AV PR OCH GÄSTBLOGGANDE för att generera nya länkar. Publicera pressmeddelanden på exempelvis plattformar som Cision eller Mynewsdesk med relevanta länkar till din sajt eller din butik (det kostar dock att ha ett konto hos en sådan plattform) och hör av dig till bloggar, webbplatser och andra medier inom ditt område för att höra efter om du inte kan få skriva något hos dem (med en eller ett antal länkar tillbaka till dig och din webbplats). Det allra bästa är om du kan publicera en kortare eller omskriven version på den externa sajten, för att sedan länka tillbaka och publicera hela artikeln eller hela pressmeddelandet på din egen sida – så att du har originalversionen av innehållet (vilket är viktigt i Googles ögon).

7. BYT LÄNKAR MED ANDRA. Ett gammalt trick, som fortfarande kan vara aktuellt. Det kan framför allt vara en bra idé om ni har relaterade produkter eller relaterade intresseområden, till exempel om du säljer skor och en annan sajt skovårdsprodukter. Då kan en länk i vardera riktning ge såväl länkkraft som generera ny trafik och försäljning. Undvik dock att byta länkar med webbplatser som inte har ett relevant innehåll eller som inte känns seriösa.
En annan aspekt är om ni ska länka direkt till varandra (ett så kallat reciprokt byte, där ni länkar direkt till respektive sajt) eller om ni hellre ska göra trevägsbyten, där du länkar till en sajt hos din samarbetspartner som länkar från en annan sajt till dig. Allt för att göra bytet mindre uppenbart.
Jag tycker man ska vara lite försiktig med tre- och fyrvägsbyten, även om det kan ha en bra effekt. Om inte sajten du ska byta länkar med är så pass intressant och relevant att du vill byta direkt, kanske du ska fundera på hur viktigt bytet är?

8. REGISTRERA DIG I RELEVANTA WEBBKATALOGER. Vad är det, kanske du undrar? Är inte webbkatalogernas tid förbi? Jo, så är det. Från början var det kataloger som kategoriserade nätet och det var även det sätt vi sökte på, men nu fritextsöker vi på Google istället.
Men, om du kan få in en eller flera relevanta länkar på katalogtjänster som till exempel Infoo.se (som tidigare gick under populärnamnet SUNET-katalogen men även Svenska Webbplatser) men kanske framför allt i företagskataloger som Allabolag.se, Eniro.se och Hitta.se, har du rätt snabbt fått ihop ett antal länkar från webbplatser med hög auktoritet. Det är inte gratis, men behöver inte heller vara särskilt dyrt.
På Infoo.se har kostnaden varit relativt låg för deltagande i katalogen, men även i företagskataloger brukar det finnas billiga paket (om du är tydlig med att du inte vill köpa ett stort paket utan bara ha en närvaro i katalogen med länk tillbaka till dig) där du får exponera ditt företag och din webblänk.
Har du riktig tur så lyckas du även få en länk i katalogernas katalog: Wikipedia (även om det är en nofollow-länk vilket också är viktigt för att ha en länkprofil som är naturlig).

9. SE TILL ATT ALLTID FÅ MED EN LÄNK FRÅN SAMARBETSPARTNERS oavsett om det är betalda samarbeten (som annonsering) eller obetalda samarbeten (som lokala företagarorganisationer eller branschföreningar).
Det är lätt att glömma att fråga efter en länk, så föreslå alltid en länktext (ankartext) och gör det så tidigt som möjligt (innan annonseringen är påbörjad eller ditt företag redan presenterats på till exempel den lokala företagarföreningens hemsida).

Köpa länkar och SEO?

Jag skulle inte rekommendera någon att köpa länkar för SEO, det är en kortsiktig strategi som med största sannolikhet tar både tid och energi från att istället göra det som är viktigt: att skapa värde för dina besökare, som i sin tur kan generera organiska länkar till din webbplats.

Men, det finns en rätt stor gråzon: om du köper annonsplats eller betalar för medlemskap i en organisation och dessa länkar till dig – är det då betalda länkar?

Detta skulle jag dock säga är helt okej länkar att i så fall köpa, det du ska undvika är att ha en köpa länkar-strategi för din SEO (vilket är rätt enkelt) på bekostnad av att du lägger mindre tid på ditt innehåll (om tar mer tid) och din teknik (som kan vara mer komplicerat). Det liknar helt enkelt samspelet mellan SEM och SEO: det är enkelt att köpa trafik från Google (SEM), men det är mer lönsamt att arbeta för att få ökad organisk trafik (SEO).

Läs mer om olika typer av länkar och begrepp som är bra att känna till

Texten är hämtad från boken Gräv guld i dina egna kanaler (bok om content marketing och SEO, som du hittar på Bokbörsen).

Gräv guld i dina egna kanaler finns även som ljudbok på Storytel.

Vill du lära mer om SEO finns här en checklista SEO.

 

Bloggposten ursprungligen publicerad 2017, men uppdaterad i december 2023.

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *