SEO: satsa på dina länkar – åtgärdslista i åtta punkter

Länkar är fortfarande av största vikt för att du ska lyckas med SEO, framför allt bra länkar från relevanta webbplatser.

Jag har sammanställt en åtgärdslista i åtta punkter och rekommenderar att du går igenom samtliga punkter för att avgöra vad som är relevant och kanske mindre relevant för just din webbsida eller webbutik.

1. GÅ IGENOM ALLA DINA EGNA LÄNKAR, det vill säga alla interna länkningar, på din egen sajt eller i din egen butik. Har du valt rätt ankartexter? Har du valt ett specifikt sökord för varje sida och sett till att detta sökord återspeglas i ankartexterna (dvs. att ankartexten ”långkok” alltid går till sidan om ”långkok”, så det inte finns någon intern konkurrens om länkarna)? Eller har du missat att använda relevanta ankartexter på vissa sidor och istället länkat ord som ”Läs mer” och ”Klicka här”? Det är alltid bäst att gräva där du står, så börja med att strukturera upp dina egna länkar.

2. PEKA OM ALLA GAMLA SIDOR TILL RÄTT SIDOR på din sajt eller i din webbutik. Här finns det massor av guld att gräva! Genom att löpande peka om exempelvis sidor som resulterat i felsidor (så kallade 404-sidor), gamla kampanjsidor och sidor med produkter som utgått ur sortimentet, kan du få såväl ökad trafik som ökad länkkraft. Ett verktyg som är oerhört bra att använda för detta arbete är Google Search Console, där du kan se vilka webbsidor Google inte längre hittar, och sedan peka om dessa webb adresser till korrekta URL:er på din sajt.

3. SATSA PÅ CONTENT MARKETING OCH ENGAGERANDE INNEHÅLL. Ett engagerande innehåll är länkvänligt och fler besökare kommer vilja länka till bra tips, råd och guider och annat inspirerande innehåll än till dina vanliga produktsidor. Läs mer om content marketing

4. ENGAGERA DINA KUNDER OCH BESÖKARE. Genom att till exempel anordna tävlingar och andra aktiviteter på din webbplats kan du helt naturligt få många organiska länkar (det vill säga helt naturliga länkar som du varken bett om eller betalat för) där andra sajter länkar till din tävling och till tävlingsresultatet.

5. BE DINA LEVERANTÖRER OCH SAMARBETSPARTNERS OM EN LÄNK och föreslå en bra ankartext (även om en varumärkeslänkning också är bra, dvs. att ankartexten är ditt företagsnamn). Det är inte alla som har så många leverantörer eller partners, men en länk från dessa kan vara guld värd då det ofta är rätt kontext – innehållssammanhang – vilket gör att länken får ett högt värde.

6.  ANVÄND DIG AV PR OCH GÄSTBLOGGANDE för att generera nya länkar. Publicera pressmeddelanden på exempelvis Mynewsdesk med relevanta länkar till din sajt eller din butik och hör av dig till bloggar och andra medier inom ditt område för att höra efter om du inte kan få skriva något hos dem (med en eller ett antal länkar tillbaka till dig och din webbplats). Det allra bästa är om du kan publicera en kortare, omskriven version på den externa sajten, för att sedan länka tillbaka och publicera hela artikeln eller hela pressmeddelandet på din egen sida.

7. BYT LÄNKAR MED ANDRA. Ett gammalt trick, som fortfarande är högst aktuellt. Det kan vara en jättebra idé om ni har relaterade produkter eller relaterade intresseområden, till exempel om du säljer skor och en annan sajt skovårdsprodukter. Då kan en länk i vardera riktning ge såväl länkkraft som generera ny trafik och försäljning. Undvik dock att byta länkar med webbplatser som inte har ett relevant innehåll eller som inte känns seriösa. En annan aspekt är om ni ska länka direkt till varandra (ett så kallat reciprokt byte, där ni länkar direkt till respektive sajt) eller om ni hellre ska göra trevägsbyten, där du länkar till en sajt hos din samarbetspartner som länkar från en annan sajt till dig. Allt för att göra bytet mindre uppenbart. Jag tycker man ska vara lite försiktig med tre- och fyrvägsbyten, även om det kan ha en bra effekt. Om inte sajten du ska byta länkar med är så pass intressant och relevant att du vill byta direkt, kanske du ska fundera på hur viktigt bytet är?

8. REGISTRERA DIG I RELEVANTA WEBBKATALOGER. Vad är det, kanske du undrar? Är inte webbkatalogernas tid förbi? Jo, så är det. Från början var det kataloger som kategoriserade nätet och det var även det sätt vi sökte på, men nu fritextsöker vi på Google istället. Men, om du kan få in en eller flera relevanta länkar på Infoo.se (tidigare SUNET-katalogen) och till exempel Eniro.se och Hitta.se, har du rätt snabbt fått ihop ett antal länkar från webbplatser med auktoritet. Det är inte gratis, men inte heller särskilt dyrt. På Infoo.se är kostnaden låg för deltagande i katalogen, men även på Eniro.se och på Hitta.se brukar det finnas billiga paket där du får exponera ditt företag och din webblänk.

Läs mer om olika typer av länkar och begrepp som är bra att känna till

 

Texten är hämtad från boken Gräv guld i dina egna kanaler. Du kan kostnadsfritt ladda ned ett kapitel om content marketing med checklista från boken här

Gräv guld i dina egna kanaler finns att beställa på på Adlibris | Akademibokhandeln | Bokus | CDON

Gräv guld i dina egna kanaler finns även på Storytel.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *