SEO för e-handlare

Det blev mycket SEO i veckan, först IAB:s seminarium om sökmarknadsföring i cross-platforms i början av veckan och sedan Webguide Partners frukostseminarium ”SEO for e-commerce” dagen efter.

Återkommer till IAB:s seminarium om sökmarknadsföring vid ett senare tillfälle, men ”SEO for e-commerce” var faktiskt riktigt bra, där Jonas Larsson kom med handfasta råd och tips för e-handlare.

Några tips ur högen:
– Tänk på mer än en sida som startsida, d v s alla sidor i butiken där användarna startar måste också fungera som en startsida (t ex välbesökta produkt- och kategorisidor dit många besökare kommer utan att passera er vanliga startsida).
– Tänk på era kategorisidor som landsidor, där användaren ska kunna få ut mer än bara se en massa produkter. Addera till exempel topplistor, bäst-i-test-information, produkttips, vad-ska-man-tänka-på-innan-köpet-texter – helt enkelt fler typer av innehåll.
– Bra produktsidor har (enligt Webguide Partner) Cyberphoto – se exempel på produktsida hos Cyberphoto.
– Användargenererat innehåll skapar ju såväl unikt innehåller som trovärdighet (och mikrodata) och ett bra exempel är CoolStuff – se produktsida på Coolstuff med integrerat användarskapat innehåll.

Och just nu ligger presentationerna från Webguide Partners frukostseminarium ”SEO for e-commerce” uppe här.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *