Hemleverans är fantastiskt – men hur svårt är det att hitta fram?

Fler och fler e-handlare erbjuder hemleverans, till och med samma dag, vilket ju är en helt fantastisk tjänst. Och säkerligen någonting som bara kommer öka över tid: möjligheten att få snabb leverans hela vägen hem är ju en service som gör att e-handeln har en tydlig fördel över vanlig detaljhandel.

Men jag har en fundering efter att ha beställt hemleverans från tre e-handlare i veckan: hur svårt kan det vara att hitta fram till mig som kund? För hemleverans som fenomen är ju bara fenomenalt om den som kommer med varorna hittar fram…

Jag bor på en parallellgata till Götgatsbacken i Stockholm, en allt annat än obskyr adress som dessutom finns väl utmärkt på karttjänster som Eniro, Hitta och Google.

Men, om vi snabbt ska gå igenom mina erfarenheter i veckan, så började det med Sportamore. Jag är ju väldigt förtjust i Sportamore och handlar där ofta – den här gången ett par nya löparskor, och jag valde till hemleverans för 9 kronor.

Runt 17-tiden kom ett SMS från Best, som kör ut för Sportamore och jag kunde klicka på länken och se hur min försändelse närmade sig och hur många som var före i leveranskedjan – snyggt! Dock visade sig att chauffören inte hittade så bra, utan bilen irrade runt en del och sen ringde chauffören och frågade om han skulle ”ta höger eller vänster”. ”Varifrån” frågade jag, och efter en stunds dividerande hittade han till slut rätt och jag fick mina nya Asics vid dörren.

Betyg: 3 av 5. Jag fick mina skor, jag kunde följa chauffören via länken i SMS:et, men det var inte helt lätt att förstå varför det var så svårt att hitta.

Sedan kommer vi till Apotea, som ju är grymma på pris, produkt och leverans. Jag beställer på morgonen för leverans på kvällen och får ett SMS från Budbee när mina varor lastats på bilen och ytterligare ett SMS när chauffören börjar närma sig och jag kan enkelt följa bilen via den karta som det länkas till. Hur bra som helst!

Men här börjar också problemen. Ser att chauffören närmar sig och att jag är näst på tur inom ett par minuter. Perfekt tänker jag, men ser sedan på kartan hur bilen åker förbi och runt och iväg långt bort från mig. Jag är fortfarande näst på tur, men antalet minuter till bilen ska vara framme på min adress bara ökar och ökar. Ser sedan bilen vända tillbaka från Centralbron men nu åker den förbi mig åt andra hållet och är plötsligt vid Skanstull.

Det hela pågår en halvtimme eller så tills chauffören ringer och frågar om hjälp – trots att jag även chattat med kundtjänsten på Budbee för att hjälpa dem rätt. Jag lovar att gå ut på gatorna runt omkring där jag bor och hittar till slut budbilen nere vid Johan Helmich Romans park. Chauffören är förtvivlad och förstår ingenting, men jag ser att hans GPS visar helt fel och lugnar honom.

Får sedan ett SMS om att betygsätta leveransen, vilket jag gör. Strax efter ringer de upp och beklagar att de hade så dålig koll på den GPS chaufförerna använder och att de ska ändra placeringen på min gata (som fick sitt namn 1978). Toppen. Och det blir säkert kanon över tid.

Men man undrar ju fortfarande hur svårt det kan vara att slå upp gatunamnet och adressen på Eniro, Hitta eller Google?

Betyg: 1 av 5. Jag hittade ju till slut chauffören en timme eller så efter det första SMS:et, och han var väldigt trevlig och tillmötesgående (precis som de från kundtjänst), men att själv behöva ge sig ut och leta efter budbilar i sitt närområde är ju inte riktigt detsamma som hemleverans.

Och så till en hemleverans som fungerar: MatHem.se. Beställde igår och fick leverans idag på morgonen. Det enda smolket i glädjebägaren var SMS:et som kom innan leverans med uppmaningen ”Följ din order”. När jag klickade på länken kom jag inte – som hos Best och Budbee – till en sida där jag kunde följa min leverans, utan jag blev skickad till förstasidan på MatHem.se. Oinloggad. Kom igen – det är ju inte vad jag som kund förväntar mig.

Betyg: 4 av 5. Det ringde på porttelefonen, inte mobilen, och jag slapp vara kartläsare för en vilsen chaufför. Fyran hade varit en femma om jag hade kunnat följa leveransen via länken i det SMS jag fick.

Så hur sammanfattar jag mina erfarenheter av hemleverans under veckan som gått?
* Grymt koncept, som kommer fortsätta att vinna mark.
* Rejält med barnsjukdomar just nu, lite grann som när jag testade Uber för första gången och deras taxibil stod på andra sidan av en byggnad och väntade – medan jag stod den motsatta sidan och undrade varför det inte kom någon bil.
* Kan bli en viktig USP för e-handlare över detaljhandel, och för de e-handlare som erbjuder det över e-handlare som inte har ett riktigt snabbt fraktalternativ. Men: det blir nog viktigt att välja rätt samarbetspartner, då ju detta verkligen är ett tillfälle då du som e-handelskund i verkliga livet möter någon som representerar e-handlaren (och då bör ju detta möte vara så bra som möjligt).

Om jag kommer välja hemleverans igen när jag e-handlar? Självklart!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *