E-handlare med flest vänner och fans på Facebook

Vilka svenska e-handlare är bäst på att få kunder och fans att följa dem på Facebook? D v s vilka svenska e-handlare lyckas använda Facebook som en viktig kanal för sin verksamhet, och genom det skapa möjligheter för att även generera affärer via den sociala webben?

Efter att ha gått igenom i princip alla svenska e-handlare som återfinns på Trygg e-handel, Rådet för E-handelscertifiering och aktiva e-handlare på Ehandel.se, har följande topplista över vilka e-handlare som har flest vänner och fans framkommit:

TOPP 10 – E-handlare med flest vänner och fans på Facebook (exakt siffra inom parentes):

1. nelly.com (133121)
2. junkyard.se (96262)
3. cdon.com (47146)
4. lensway.se (30293)
5. halens.se (26617)
6. gymgrossisten.com (25703)
7. topstreetwear.com (21686)
8. lekmer.se (20846)
9. brandos.se (19615)
10. dustinhome.se (15643)

Källa: http://www.facebook.com/ (4 augusti, 2011)

Enligt Facebook har varje medlem i genomsnitt 130 vänner, och när Facebook själva, i presentationer och annat material, ska räkna ut hur många man kan nå via sina vänner och fans så mulitplicerar de med 130. Det är naturligtvis att räkna i överkant, då dessa 130 vänner inte är unika utan återfinns i många medlemmars nätverk, men det är ändå en indikation på vilken potential som återfinns i att bygga upp ett bra nätverk på Facebook.

Vad är då ett genomsnitt för e-handlare i Sverige? I denna genomgång landade medelvärdet på 1183 vänner. Och där kring ligger t ex e-handlare som SweCat.com, Tretti.se och Cyberphoto.se. Och 1183 vänner skulle ju, enligt Facebook, innebära en räckvidd på maximalt 1183 x 130 = 153790 personer. Inte illa.

Finns det e-handlare, som till skillnad från Nelly.com, Junkyard.se och CDON.COM inte har lyckats alls på Facebook, åtminstone inte än?

Ett e-handelssegment som står ut som minst socialt och där många e-handlare inte ens har en Facebook-sida är lasertoner/bläckpatroner. Och Inkclub, som ju
otvivelaktligen är en av Sveriges skickligaste e-handlare, har bara 93 vänner på Facebook. Trots en stor verksamhet och en omsättning på 134 miljoner under första kvartalet i år.

Förtydligande:
Allra största av alla e-handlare i Sverige är ju HM.com med nästan 8 miljoner vänner och fans, men eftersom sidan är på engelska och riktar sig till kunder i hela världen är H&M inte med på listan. Listan är istället inriktad på rena e-handlare eller e-handlare med en begränsad verksamhet via fysiska butiker eller via andra försäljningskanaler, varför t ex inte heller t ex reseföretag är med.

2 svar på “E-handlare med flest vänner och fans på Facebook”

  1. Hej, intressant. Men det blir svårt för Facebook att konkurrera med spelare som Google, Bing och Baidu, de är liksom bara som gjorda för varandra, alltså e-handelsbolag och sökannonsering. Jag törs nog påstå att Inkclub ratar FB helt enkelt av den anledningen. Vi har en del stora amerikanska e-handlare i vårt stall, men de är helt enkelt inte intresserade av FB. Varför? De kan inte räkna hem investeringen som de kan med sponsrade länkar. Simple as that. Med detta menar jag inte att man ska utesluta annonsering på Facebook, mycket hellre FB än Aftonbladet.

    MVH

    Roger

    1. Roger, gäller detta framför allt e-handlare eller är det generellt bland era kunder? Jag tror det pågår parallella processer här, och jag har börjat höra fler och fler små e-handlare som drar ned på sin AdWords-annonsering utan större tapp i sin försäljning och som istället satsar på den sociala sfären som Facebook och partnerskap med andra e-handlare.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *