E-handeln allt mer internationell

I förra veckan var det Black Friday, USA:s största rea- och shoppingdag som allt mer börjar få fäste även i Sverige och i Skandinavien, och min mejlbox fylldes på rätt rejält – för rejält enligt vissa som förundrades över varför alla skulle skicka sina erbjudanden mer eller mindre samtidigt med risk för att försvinna i bruset.

Hur som helst, en intressant iakttagelse när jag gick igenom min mejlbox var att många av dessa erbjudanden inte var från svenska e-handlare utan från utländska som exempelvis Gap, Abercrombie Kids, Air Berlin, Wiggle och The Cloakroom, som jag antingen handlat ifrån eller på annat sätt lämnat min e-postadress till, och det kändes helt naturligt och självklart: en amerikansk rea-helg fyllde min inkorg med erbjudanden från såväl amerikanska som lokala e-handlare.

Och detta gäller inte bara Black Friday, hela e-handeln blir mer och mer internationell och konsumenter letar sig utanför det egna landets gränser för att hitta nya produkter och bättre priser, samtidigt som lokala e-handlare kan nå en allt större publik när konsumenter blir allt mer internationella i sitt konsumtionsmönster.

PostNord tar fram en lång rad intressanta e-handelsrapporter t ex ”E-handeln i Norden 2016” som bygger på webbintervjuer genomförda av TNS Sifo i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Rapporten visar att en fjärdedel av all e-handel i Norden sker från utländska webbutiker och allra oftast från Storbritannien följt av Tyskland, USA och Kina. Rapporten visar även att allra piggast på utrikeshandel är man i Norge och Finland där uppemot hälften av alla som e-handlat angett att de även handlat från utlandet.

Så e-handeln blir allt mer global vilket också innebär en möjlighet för nordiska företag att få nya kunder och ny försäljning. Redan idag har c:a fyra av tio svenska företag försäljning till utlandet, men oftast endast till Norge eller övriga nordiska länder – så potentialen för att de vidare ut i Europa och i världen är enorm.

Nedan har jag listat 10 områden som det är bra att tänka igenom inför en internationell expansion, helt enkelt en kort checklista inför att lansera på nya marknader.

CHECKLISTA INFÖR LANSERING PÅ NYA MARKNADER

Lokalanpassa din butik
Se till att din butik är på det lokala språket (eller språken) med den lokala valutan.

Betalsätt
Konsumenterna vill betala på olika sätt, erbjud de betalsätt som är efterfrågade på respektive marknad.

Lokala lagar och regler
Se till att sätta dig in i lokala regelverk som såväl marknadsföringsregler och hantering av personlig data, som moms och skatteregler.

Frakt
Erbjud lokalt anpassade leveranssätt och hittas en bra logistikpartner att samarbeta med.

Returer
Om du säljer fysiska varor måste dina kunder kunna returnera på ett enkelt sätt.

Kundservice
Erbjud kundservice på det lokala språket och med ett lokalt telefonnummer.

Organisation
Var ska personalen som ska hantera den nya butiken och den nya marknaden vara stationerade? Och vem är ansvarig för respektive butik?

Varumärke/position
Även om du har ett inarbetat varumärke på hemmamarknaden är det annorlunda på en ny marknad där du är helt ny, behöver du skruva på ditt erbjudande?

Marknadsföring
Hur kickar du igång trafiken till din butik på en ny marknad? Google Adwords i kombination med lokala marknadsföringskanaler?

Tekniken
Se till att er webbutik klarar av en expansion och flera språk, betalsätt, valutor, skattesatser etc.

Ett svar på ”E-handeln allt mer internationell”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *