Content allt viktigare för e-handlare

För några veckor sedan träffade jag Gustav Norlenius på Egmont Publishing och intervjuade honom kring Egmonts satsningar inom e-handel för Dagensanalys.se, läs hela artikeln här.

En av de viktigaste tillgångarna som Egmont tar med sig in i de e-handelsbolag de investerar i är content och kundinsikt om vad nischade målgrupper vill läsa om, t ex driver Egmont tidskriften Utemagasinet och är dessutom delägare i Fjellsport (som i Sverige drivs under varumärket Tindeberg). Utemagasinet är ett friluftsmagasin som skriver om vandring, cykling, paddling och klättring, Tindeberg.se är en webbutik som säljer friluftsprodukter. Det är lätt att se synergierna och hur Egmont kan hjälpa Fjellsport genom att bidra med bra, välskrivet innehåll, insikter kring målgruppen och en gemensam publik och databas med möjligheter till marknadsföring åt båda hållen.

Samtidigt har även fler och fler e-handlare insett vikten av bra, relevant innehåll och satsar alltmer på att ta fylla på sin butik med content relaterat till de produkter som säljs. T ex har Sportamore en redaktion som varje dag publicerar nya artiklar kring sportrelaterade ämnen.

Så det är en spännande utveckling vi ser just nu, där alla verkar vara eniga om att en satsning på content är viktig för e-handlare för att attrahera nya användare och för att få befintliga kunder att komma tillbaka oftare och stanna längre på sidan.

Så mediehusen blir e-handlare och e-handlare blir mediehus. Ska bli spännande att följa denna utveckling framöver.

 

 

 

Bild: Jhsmith under Creative Commons 3.0

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *