Vad är Marketing Automation?

Marketing Automation – du hör på namnet hur kraftfullt det är: automatiserad marknadsföring som pågår dygnet runt och året om, utan avbrott. Och nya leads och nya kunder bara visslar in. Vem vill inte ha det så?

Och det är väl också därför som marketing automation fått så stort genomslag de senaste åren, även om det fortfarande handlar mer om själva begreppet än att många företag verkligen kommit igång och implementerat ett marketing automation-verktyg. För det är just vad det brukar utmynna i: ett verktyg.

Man skulle till och med kunna definiera marketing automation så här:
Marketing automation är ett verktyg och ett systemstöd för att fånga upp och vårda dina befintliga och dina potentiella kunder.

Precis som med inbound marketing är marketing automation populärt bland B2B-företag som vill jobba med leads på ett smart och effektivt sätt, men marketing automation har egentligen lika stor relevans för B2C-företag, där kundsegment kan byggas upp och relevant innehåll skjutas ut i rätt digitala kanaler vid rätt tidpunkt.

Hur är då marketing automation relaterat till exempelvis content marketing och inbound marketing? Ja, det är verkligen en 10 000-kronorsfråga. Jag skulle säga att de alla hänger ihop, men att du inte behöver fastna för mycket i terminologi.

Marketing automation är helt enkelt ett verktyg, ett systemstöd, för att automatisera dina CRM-aktiviteter – det vill säga dina kundvårdande aktiviteter. Så att rätt personer exponeras för rätt innehåll vid rätt tidpunkt.

Vilket medför att dina befintliga kunder blir både nöjdare och lojalare och att dina potentiella kunder – dina leads – kommer närmare att bli köpande kunder då du löpande erbjuder dem relevant och engagerande innehåll och relevanta produkterbjudanden.

Så marketing automation-verktyg som Marketo, Pardot, Hubspot och APSIS, men även vidareutvecklade e-postverktyg som MailChimp, kan vara en del av din inbound marketing. Och inbound marketing kan vara ditt sätt att satsa på content marketing.

Men det spelar egentligen inte så stor roll hur du definierar de olika sakerna – det viktiga är att du löpande ger din målgrupp det som de efterfrågar och uppskattar, så att de kommer tillbaka oftare och blir mer lojala om de redan är kunder, men framför allt: så att dina leads och potentiella kunder tar steget och blir kunder.

Texten är hämtad från nyutkomna boken Gräv guld i dina egna kanaler.

Gräv guld i dina egna kanaler finns att beställa på på Adlibris | Akademibokhandeln | Bokus | CDON

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *