Vad är Inbound Marketing?

Inbound marketing är sannolikt den allra mest omtalade metoden för att optimera sitt innehåll och sitt arbetssätt för att få in fler leads och fler kunder via digitala kanaler.

Begreppet myntades av Hubspot redan 2006, och till skillnad från traditionell marknadsföring – som Hubspot kallar outbound marketing för att vi traditionellt jobbat inifrån och ut och jagat potentiella kunder med våra budskap och vårt varumärke – bygger inbound marketing på att rätt potentiella kunder ska lockas in i dina digitala kanaler genom att du tillhandahåller intressant och relevant information vid rätt tillfälle.

En grundpelare i inbound marketing – förutom att du först måste veta vilka kunder du ska fokusera på och vilka behov de har – är att du steg för steg lär dig mer om dina besökare så att de i slutändan blir såväl köpande kunder som ambassadörer för ditt företag och dina produkter.

Denna process, som Hubspot tagit fram, har fyra steg:
1. Attract – attrahera nya besökare.
2. Convert – få besökarna att konvertera och bli leads, det vill säga få dem att lämna ifrån sig kontaktinformation i utbyte
mot att exempelvis kostnadsfritt få ladda ned relevant material.
3. Close – få besökarna att genomföra köp och bli kunder.
4. Delight – få kunderna att bli ambassadörer, eller promoters som Hubspot kallar dem, så att du får draghjälp i att sprida budskapet om ditt företag och dina produkter.

Hubspot är ett amerikanskt företag som även utvecklar och säljer programvara för inbound marketing. Det används även av svenska företag för att till exempel publicera innehåll, segmentera kunddatabasen och spåra och följa upp vad besökarna gör. Det finns även en hel del svenska konsultföretag som är inriktade på inbound marketing och Hubspots verktyg.

Oavsett om det är intressant eller ej att titta på nya verktyg för att hantera dina digitala leads och publicera och följa upp det innehåll du distribuerar i digitala kanaler, tycker jag du ska titta in på Hubspots webbplats och ta del av den information och det material som finns där, framför allt HubSpot Academy som du hittar på följande adress: academy.hubspot.com.

Ska man försöka sig på att i en mening förklara vad inbound marketing betyder – helt enkelt en definition av inbound marketing – så får kunden och relevant innehåll stå i fokus:
Inbound marketing är en marknadsföringsteknik med kunden i fokus som går ut på att med relevant innehåll vid rätt tidpunkt attrahera prospects och utveckla dem till leads och köpande kunder.

Enligt Hubspot är ett prospect en besökare vars IP-nummer du känner till så att du kan få information kring vilket företag besökaren kommer ifrån medan ett lead har konverterat i någon form och nu befinner sig i din databas med de kontaktuppgifter han eller hon lämnade vid konverteringen (när de till exempel laddade ned en guide eller på annat sätt identifierade sig).

Texten om Inbound Marketing är hämtad från boken Gräv guld i dina egna kanaler som utkommer 21 maj.

Vill du läsa mer om Inbound Marketing på svenska, eller få en känsla för vilka företag som arbetar med Inbound Marketing i Sverige, kan jag rekommendera följande webbplatser:
KNTNT SWEDEN
Doidea Consulting
Invise
Wunderkraut
Conversionista

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *