Vad är datadrivet och vad är konverteringsoptimering?

Vad är datadrivet och vad är konverteringsoptimering? Det finns många begrepp inom digital marknadsföring och därför kan en ordlista vara till hjälp för att inte gå vilse bland alla förkortningar och engelska fackuttryck.

Jag har samlat ett antal här, från D-K, och jag kommer publicera fler poster framöver på temat ”ordlista digital marknadsföring”.

Datadrivet
Arbetssätt där siffror och insikter får tala och beslut fattas baserat på data, inte på sådant som tyckande, intuition eller på att man alltid gjort på ett visst sätt.

Google AdWords
Googles system för att lägga in köpta annonser bland sökresultaten i sina träfflistor. Annonserna placeras numera högst upp eller längst ned i träfflistan, märkta med ordet ”Annons”.

Google Analytics
Googles webbanalysverktyg – eller statistikverktyg – för att få veta mer om besökarna, till exempel trafik på olika webbsidor, hur länge besökarna stannar på de olika sidorna och varifrån de kommer. Kan även kallas Universal Analytics, som är Googles senaste version av Google Analytics och som släpptes i slutet av 2012. Det finns även en betal version som heter Google Analytics 360.

Google Search Console
Googles verktyg för att hålla koll på och underhålla din webbplats placering i Googles sök resultat. Du kan till exempel se hur din organiska trafik från Google utvecklar sig och vilka fel sidor, 404-­sidor, som du bör åtgärda.

Growth hacking
Metod för att driva snabb tillväxt där man löpande testar och förbättrar och inte är rädd för att prova nya och även okonventionella metoder – därav ordet hack – för att hela tiden förbättra och förfina sitt arbete.

Inbound marketing
Metod för att få in fler leads och fler kunder via digitala kanaler. Inbound marketing har kunden i centrum, till skillnad från outbound marketing, eller traditionell marknadsföring, där företag trycker ut sitt budskap utan att ta hänsyn till om mottagaren är intresserad eller tillhör målgruppen.

Influencers
Inflytelserika aktörer på nätet – personer med ett avgörande inflytande på sin mål grupp via till exempel sin blogg eller sociala kanaler som YouTube och Instagram.

Kontext
Betyder sammanhang eller omgivning. Du vill synas med ditt innehåll, ditt företag och dina produkter och tjänster i en relevant kontext, det vill säga i ett relevant sammanhang.

Konvertering
Den aktivitet du vill att användarna ska genomföra när de besöker din sajt eller din butik, till exempel köpa en produkt eller ladda ned en guide.

Konverteringsoptimering
Det arbete du lägger ned för att öka andelen besökare som konverterar, det vill säga gör det du vill att de ska göra på din sajt eller i din butik.

KPI
Nyckeltal, står för Key Performance Indicator. KPI används för att löpande följa en verksamhet i relation till de målsättningar som är uppsatta.

Här hittar du en längre ordlista över begrepp inom digital marknadsföring.

Texten är hämtad från nyutkomna boken Gräv guld i dina egna kanaler.

Gräv guld i dina egna kanaler finns att beställa på på Adlibris | Akademibokhandeln | Bokus | CDON

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *