Utöka din e-postlista

E-postmarknadsföring är fortfarande ett av de mest effektiva sätten för e-handlare att driva försäljning och det sätt som kunderna helst vill bli kontaktade på. Jag tycker mig också se en utveckling över tid där många nyhetsbrev och utskick från webbutiker blir allt mer relevanta och riktade och massmejlens tid är nog snart förbi.

Men hur kan du utöka din e-postlista, inte minst i tider av GDPR och det utökade skyddet för personuppgifter?

När du läser andra bloggposter om att bygga en bra distributionslista för e-postmarknadsföring är det oftast tips som att samla e-postadresser i sociala medier eller att anordna tävlingar och aktiviteter med huvudsyftet att få in nya e-postadresser, men jag har ett annat tips: laga det som är trasigt först.

Alla som har en stor e-postlista har också en mängd felaktiga e-postadresser. Det är kunder och andra som bestämt sig för att följa dig och abonnera på ditt nyhetsbrev, men som aldrig får några mejl eftersom e-postadressen är felaktig.

Det finns ett antal olika fel som kan smyga sig in i en e-postlista, men här är några som du bör se igenom i just din lista:
– Finns det felaktiga mellanslag mitt i e-postadressen, som gör den omöjlig att nå? Till exempel innan eller efter @?
– Saknas det någon bokstav på slutet i mejladresserna? Till exempel kan det stå ”.cm” eller ”.co” på slutet. Ordna det, det är ett vanligt fel och du kan ha många såna fel på din lista.
– Felstavningar av webbmejltjänster är mycket vanligt, jag har sammanställt ett antal vanliga felstavningar nedan.

Vanliga felstavningar av webbmejltjänster:

Hotmail
hotmail.cm
homail.com
hotmai.com
hotmal.com
hotmil.com

Gmail
gmal.com
gmail.co
gmaill.com
g-mail.com
gmai.com

Telia
teli.se
telia.cm
teli.com

Det var bara några exempel på vanliga felstavningar, så: sök och laga de e-postadresser du redan har. Så får du fler nöjda mottagare.

Sen är det inte fel att samtidigt jobba med att utöka din e-postlista och här kommer några avslutade tips:
1. Bjud på engagerande och inspirerande innehåll och undvik generella rabatter. Jag får fortfarande riktigt dåliga och oriktade nyhetsbrev med rabatt på produkter som jag aldrig visat intresse för.
2. Erbjud något relevant i utbyte, som en e-bok eller ett white papper eller något annat av värde. Ta och ge är något som alla förstår, du får något värdefullt av mig och du delar dina kontaktuppgifter med oss.
3. Jobba med din copy. Står det bara ”nyhetsbrev” med en ruta bredvid idag, lägg till en call-to-action som ”Få unika erbjudanden och nyheter först av alla”, så de som registrerar sig vet varför de ska dela med sig av sin e-postadress.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *