Utöka din e-postlista

E-postmarknadsföring

E-postmarknadsföring är fortfarande ett av de mest effektiva sätten för e-handlare att driva försäljning och det sätt som kunderna helst vill bli kontaktade på. Jag tycker mig också se en utveckling över tid där många nyhetsbrev och utskick från webbutiker blir allt mer relevanta och riktade och massmejlens tid är förhoppningsvis snart förbi.

Men hur kan du utöka din e-postlista, inte minst i tider av GDPR och det utökade skyddet för personuppgifter där mottagare av digital kommunikation verkligen vill förstå varför de erhåller utskick och även känner att de utskick de får är relevanta och ger ett tydligt värde för dem som mottagare?

När du läser andra bloggposter om att bygga en bra distributionslista för e-postmarknadsföring är det oftast tips som att samla e-postadresser i sociala medier eller att anordna tävlingar och aktiviteter med huvudsyftet att få in nya e-postadresser, men jag har ett annat tips: laga det som är trasigt först.

Felaktiga e-postadresser

Alla som har en stor e-postlista har också en mängd felaktiga e-postadresser. Det är kunder och andra som bestämt sig för att följa dig och abonnera på ditt nyhetsbrev, men som aldrig får några mejl eftersom e-postadressen är felaktig.

Det finns ett antal olika fel som kan smyga sig in i en e-postlista, men här är några som du bör se igenom i just din lista:
– Finns det felaktiga mellanslag mitt i e-postadressen, som gör den omöjlig att nå? Till exempel innan eller efter @?
– Finns det felaktiga tecken efter @ eller istället för @, som – eller & eller % eller # eller andra tecken som ligger på övre raden på många tangentbord? Till exempel g-mail.com, gmail-com, hotmail-com, hotmail-se, tele2-se, telia-.com eller telia-com?
– Saknas det någon bokstav på slutet i mejladresserna? Till exempel kan det stå ”.cm” eller ”.co” på slutet. Ordna det, det är ett vanligt fel och du kan ha många såna fel på din lista.
– Felstavningar av webbmejltjänster är mycket vanligt, jag har sammanställt ett antal vanliga felstavningar nedan.

Vanliga felstavningar av webbmejltjänster:

Hotmail
hotmail.cm
hotmail.con
hotmail.om
hotamil.com
homail.com
hotmai.com
hotmal.com
hotmaol.com
hotmil.com
2hotmail.com (dvs. ”2” istället för ”@”)
hotmailcom (utan punkt)
.hotmail.com (med en punkt innan h)

Gmail
gmal.com
gmail.co
gail.com
gmail.con
gemail.com
gmail.c
gmil.com
gmail.om
gmaill.com
gmali.com
g-mail.com
gmai.com
gnail.com
gmailcom

Telia
teli.se
telia.cm
teli.com
telia-com
teliacom (utan punkt)

Tele2
2tele2.se (dvs. ”2” istället för ”@”)

Yahoo
yahoo.con

Rollbaserade e-postadresser

Det finns en annan typ av e-postadresser, som det finns anledning att gå igenom i din e-postlista och det är så kallade rollbaserade e-postadresser som no-reply@, noreply@, support@, webmaster@ och www@.

Rollbaserade adresser är vanligtvis företagsadresser som definieras av ett jobb snarare än en person och kan därför hanteras av flera personer. Vissa av dessa typer av adresser är förknippade med höga avvisningsfrekvenser och spam-klagomål, så mejltjänster som Mailchimp blockerar dem från att addera till din e-postlista och skicka utskick till.

Så om du till exempel har en e-postlista till viktiga B2B-kunder och du vill säkerställa att din e-postkommunikation kommer fram: se till att få in e-postadresser som inte är rollbaserade och som kan stoppas vid utskick.

Andra rollbaserade e-postadresser än de som nämns ovan som du också bör rensa bort från din e-postlista och ersätta med en annan e-postadress är admin@, billing@, postmaster@, spam@, test@ och unsubscribe@.

Sök igenom och justera e-postadresser

Det var bara några exempel på rollbaserade e-postadresser och vanliga felstavningar, så se till att söka igenom din e-postlista och laga de e-postadresser du redan har. Så får du fler mottagare och framför allt fler nöjda mottagare.

Sen är det inte fel att samtidigt jobba med att utöka din e-postlista och här kommer några tips hur du kan få din e-postlista att växa över tid.

Så utökar du din e-postlista:
1. Bjud på engagerande och inspirerande innehåll och undvik generella rabatter till alla. Jag får fortfarande riktigt dåliga och oriktade nyhetsbrev med rabatt på mängder av produkter som jag aldrig visat intresse för – även från riktigt stora e-handlare.
2. Erbjud något relevant i utbyte, som en e-bok eller ett white papper eller något annat av värde. Ta och ge är något som alla förstår, du får något värdefullt av mig och du delar dina kontaktuppgifter med oss.
3. Jobba med din copy. Står det bara ”nyhetsbrev” med en ruta bredvid idag, lägg till en call-to-action som ”Få unika erbjudanden och nyheter först av alla”, så de som registrerar sig vet varför de ska dela med sig av sin e-postadress.
4. Samla e-postadresser vid andra tillfällen, som på mässor och event. Eller i din butik om du även har vanliga butiker, eller in din popup-butik om du testar det sättet att sälja produkter på som blivit mer och mer populärt när köpcentrum har lediga lokaler som de vill fylla med handel och med konsumenter.
5. Tävlingar och andra aktiviteter kan vara ett bra sätt att få in fler e-postadresser. Se dock till att tävlingen är relevant så att mottagarna även efter tävlingen är avslutad vill motta utskick.

Nyhetsbrev tips

Några avslutande tips för att ta fram så bra nyhetsbrev som möjligt, som dina kunder verkligen uppskattar och som driver din affär framåt (fler kunder som öppnar och uppskattar dina utskick och ökad försäljning genom e-postmarknadsföring):
1. Skriv inte bara om produkter och priser – bjud även på relevanta råd och tips.
2. Se till att ditt nyhetsbrev hänger ihop och ger en bra helhetskänsla – ingen vill läsa ett nyhetsbrev som inte hänger ihop och som spretar åt alla håll. Försöker du skriva om för många olika saker i ett nyhetsbrev, som dessutom inte har någon röd tråd, så skulle du antagligen tjäna på att segmentera dina utskick ytterligare. Så rätt mottagare får rätt innehåll – vilket kommer öka effekten på ditt utskick och relevansen för dina mottagare.
3. Hitta en bra frekvens för dina utskick – hur ofta är det relevant för dina kunder att få nyhetsbrev?
4. Till sist: fundera på att kalla dina nyhetsbrev för något annat än just nyhetsbrev. Det kanske låter konstigt, men i internets linda var det ofta ”Prenumerera på vårt nyhetsbrev” som man använde, men numer är formuleringarna mer inriktade på det värde som mottagaren får av att börja följa eller prenumerera på nyheter från ditt företag. Alternativa formuleringar som är populära är ”Var först med de senaste nyheterna och ta del av fina erbjudanden” (Nelly), ”Ta del av exklusiva erbjudanden, personliga rekommendationer och massvis med modeinspiration”  (Zalando) och ”Skicka gärna erbjudanden, exklusiva rabatter och inspiration till min mejl och mobil” (Sportamore).

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *