SoLoMo – Facebook den stora vinnaren?

Vid kassan på OnOff i Skrapan för någon vecka sedan låg en hög med tryckta kort med uppmaningen: ”Checka in! För att ta del av Facebook-Deals i våra butiker”.

Självklart checkade jag in och kunde få bra rabatt på ett antivirus-program. Kanske inte världens roligaste erbjudande, men väl i klass med Groupon, Let’s Deal och Eniro Deals.

På väg till jobbet häromdagen gick jag sedan förbi Stadium på Drottninggatan i Stockholm. Samma sak där:

Kommer Facebook ta över hela check-in-sfären, som drivits av Foursquare och Gowalla och Deals-hypen ledd av Groupon?

För vem orkar checka in via mer än en app på mobilen, och om Facebook levererar lika bra deals, vem gör sig omaket att gå till en Deals-sajt?

Så det kanske blir Facebook, som kommer ut som den stora vinnaren kring SoLoMo. Dagens buzzword. Som nu även plockats upp av LeWeb som tema för årets konferens i Paris i december.

SoLoMo = Social + Local + Mobile. D v s lösningar som är sociala (delas), lokala (d v s utgår från din position där du befinner dig) och mobila (det hela möjliggörs genom mobil teknologi).

Och checkar du in via din smartphone på Stadium via Facebook så har du prickat in all tre: dina vänner ser vad du gör, din position avgör var du kan checka in och mobilen och dess teknik möjliggör hela förfarandet. SoLoMo!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *