SEO: skriv en bra och säljande titel

Alla webbsidor har en titel. Den syns ofta på fliken till ett nytt fönster i webbläsaren och utgör även texten i den klickbara länk som söktjänsterna presenterar i sina träfflistor. Denna titel brukar anses vara det absolut viktigaste att satsa på och göra rätt för att lyckas med sin sökmotoroptimering.

För att lyckas ska du ha en relevant och unik titel på varje sida. Titeln ska dessutom vara attraktiv och klickvänlig – du vill ju inte bara synas i Googles träfflista, du vill ju även att besökarna ska klicka sig vidare till din sajt.

Här är några vanliga misstag kring titlar som man fortfarande ser på nätet, men inte lika ofta som förr:
– Sajter har en generell titel på sina sidor som inte säger någonting om innehållet, t.ex. ”Hem – Företaget AB”.
– Sajter har samma titel på alla eller på många sidor, t.ex. ”Företaget AB – vi säljer bilar, båtar och husvagnar”.
– Sajter upprepar ett sökord alldeles för många gånger i sina titlar, vilket är gammaldags SEO och inte uppskattas av sökmotorer idag, t.ex. ”Bilar – bilar från Företaget AB – vi kan bilar, köp dina bilar från oss!”

Du kan jämföra titeln med böcker eller musikalbum – ingen författare eller artist skulle komma på idén att ha samma titel på alla sina kapitel eller låtar; självklart är de alla unika och har sina egna, unika titlar.

Och så ska du också jobba med din sajt eller webbutik: se till att varje sida – eller varje kapitel på din sajt – har en unik titel som tydligt visar vad sidan handlar om.

Ett tips kan vara att gå in på dina konkurrenters sajter, framför allt de som rankar bra och hamnar högt i Googles träfflistor, för att se hur de jobbar med sina titlar.

Ett bra exempel är en sökning på ordet ”sommardäck”, där sajten dackonline.se rankar högst med titeln Köp billiga sommardäck online – dackonline.se. Går vi sedan vidare på samma sajt ser vi att företaget konstruerat sina titlar efter i stort sett samma mall: Köp billiga [sökordet] online – dackonline.se.

Förutom att titeln ska vara unik ska den vara klickvänlig, eftersom titeln också blir den klickbara länken hos Google. Målsättningen är ju som sagt inte bara att synas bra hos Google, du vill ju även att besökarna ska klicka sig vidare så att du får mer trafik och mer försäljning (annars blir det ju bara en synlighet hos Google som eventuellt kan bygga varumärke, men som inte ger några andra mätbara resultat).

Det man vill åt, det vill säga att besökarna klickar sig vidare, brukar kallas CTR eller clickthrough rate. Det vill säga hur många som klickar vidare delat med antalet visningar. Ju högre CTR, desto bättre.

Jag har själv jobbat några år med e-handel i resebranschen, som är väldigt digitaliserad och därför starkt konkurrensutsatt hos sökmotorerna. Vi tänkte alltid i flera nivåer när vi satte titlarna och försökte vara extremt tydliga med vad varje sida handlade om, eftersom antalet sidor var väldigt stort.

Apollo.se, en välkänd aktör i resebranschen, är ett bra exempel på detta. De är duktiga på såväl resor som på att jobba med sin sajtstruktur. De startar med ganska generella sökord i sin titel på förstasidan: Resor till hela världen – boka din resa på Apollo.se, medan vi ett antal nivåer ned i sidans struktur hittar väldigt specifika titlar, som Resor till Kreta, Resor till Platanias – boka resa på Apollo.se och Hotell Santa Helena Beach, Platanias.

Det vill säga, de börjar generellt på högsta nivån, för att sedan bli mer och mer specifika för varje nivå de går ned:
Nivå 1: resor > nivå 2: resor till Kreta > nivå 3: resor till Platanias (som är en ort på Kreta) > nivå 4: hotell i Platanias på Kreta > nivå 5: ett specifikt hotell i Platanias på Kreta.

Har du i likhet med Apollo.se och andra reseföretag väldigt många sidor på din sajt kan du jobba med en färdig struktur för titlar på varje nivå – du behöver inte uppfinna hjulet för varje enskild sida, det räcker att veta var i hierarkin sidan ligger och på vilken nivå, och sedan konstruera den typ av titel du bestämt dig för att använda på den nivån.

Pricka av den här listan för att få fram en bra titel:
– Fokusera på ett sökord, men använd gärna två böjningar av det (eller ett ord och en synonym).
– Skriv inte mer än 65 tecken totalt, annars kan länken brytas hos Google (och det blir ”…” istället för att alla bokstäver kommer med).
– Skriv klickvänligt. Tänk på användaren – varför ska hon eller han vilja klicka på just din länk?

Här nedan följer några exempel på bra titlar hämtade från e-handlare i Sverige (som alla ligger etta på Google i början av 2017 på dessa sökningar):

Sökning på ”pocketböcker”.
Titel: Pocketböcker – Köp billiga pocket på bokus.com. Totalt 46 tecken och med två versioner av ordet pocketbok (pocketböcker och pocket) och en tydlig CTA (call-to-action, det vill säga en uppmaning att göra något, i detta fall att klicka vidare): ”köp billiga”.

Sökning på ”gjutjärnsgryta”.
Titel: Köp stekgryta, gjutjärnsgryta eller lergryta online på KitchenTime. Totalt 67 tecken, vilket är något i överkant men Google kapar inte titeln och KitchenTime har den klassiska ”Köp” som uppmaning för att få besökarna att klicka.

Sökning på ”resor sista minuten”.
Titel: Sista Minuten till solen, alltid billigast hos Ticket – Ticket.se. Totalt 65 tecken och en tydlig CTA: ”alltid billigast”.

Nu till det kanske allra viktigaste: hur gör man rent praktiskt för att uppdatera eller välja titel på en sida?

De flesta publiceringsverktyg, eller CMS (content management system), det vill säga det verktyg du normalt använder för att ändra och lägga till bilder och text på din sajt, har stöd för att enkelt ändra såväl titlar som andra delar av dina webbsidor. Det vanligaste är att det helt enkelt finns ett fält som heter någonting i stil med ”Sidans titel” eller ”<title>” och där ändrar du din titel så att den blir tydlig, lagom lång och klickvänlig.

Om det inte finns något fält för titel i verktyget kan det istället finnas ett ”HTML-läge”. Genom att klicka på en länk eller knapp med texten ”HTML” kommer du direkt in i koden och kan ändra den befintliga titeln: <TITLE>Titel</TITLE>.

Känner du dig osäker på att ändra i koden kan du lista alla sidor och titlar du vill ändra i exempelvis ett Exceldokument och be någon teknikkunnig att genomföra ändringarna.

 

Texten är hämtad från nyutkomna boken Gräv guld i dina egna kanaler.

Gräv guld i dina egna kanaler finns att beställa på på Adlibris | Akademibokhandeln | Bokus | CDON

Gräv guld i dina egna kanaler finns även på Storytel.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *