SEO i praktiken

Det är inte ofta man får börja från början med en webbplats, men en god vän till mig är en av grundarna till konsultföretaget NextPhase som erbjuder konsulttjänster inom marknadsföring, försäljning, strategi, varumärke och hållbarhet.

För ett par månader sedan smyglanserade företaget och webbplatsen NextPhase.se gick live. Det har dock inte varit någon succé på Google och just nu har sajten 2 i Domain Authority hos Moz (på en skala från 0 till 100) och webbplatsen rankar inte på något av det trettiotalet sökord som bäst beskriver företaget och dess verksamhet.

Viktigt att säga är att företaget inte heller lagt ned någon tid på SEO i början utan bara lagt ut en sajt med totalt sju sidor, förstasidan plus en undersida per produkt och en kontaktsida.

Men eftersom sajten är ny och ingen tid och kärlek ännu lagts på sökmotoroptimering tänkte jag göra ett test och göra tre saker:
1. Skriva om och optimera alla titlar och metabeskrivningar.
2. Skapa bra internlänkar mellan sidorna på NextPhase.se.
3. Se till att få några bra länkar från externa sajter som denna och från webbkatalogen Infoo.se.

Allt detta kommer jag göra denna vecka, det vill säga första veckan i juli, för att sedan följa upp veckovis fram till augusti.

För att se om denna ”SEO i praktiken” ger resultat och uppföljning kommer här på bloggen.

Läs mer om SEO (sökmotoroptimering):
E-handel och SEO
Checklista SEO
Länkar och SEO
SEO och bra titlar
SEO och snabba webbsidor
Verktyg för SEO

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *