Google och alla djur – SEO

Varför är det viktigt att ha koll på Googles alla uppdateringar, som under en period fick namn kopplade till djur som pandan, pingvinen, kolibrin och duvan?

De flesta av dessa uppdateringar skedde mellan 2011 och 2014, men de har alla satt spår i hur vi som jobbar med sökmotoroptimering måste tänka även idag när vi ska optimera sajter – och det är bara positivt!

Alla dessa uppdateringar hade som mål att sätta användaren och relevant och unikt innehåll i centrum, samtidigt som sajter med tunt eller kopierat innehåll och med tveksamma inlänkar straffades och rankades ned.

Men vad bestod dessa djuruppdateringar av, som började med Pandan i början av 2011 och som sedan fortsatte med Pingvinen i april 2012, Kolibrin (Hummingbird) i augusti 2013 och Duvan (Pigeon) i juli 2014?

Google Panda var först ut bland alla djur och namnet kommer kommer från Google-ingenjören Navneet Panda, som utvecklade tekniken bakom uppdateringen i februari 2011. Google Panda var tänkt att uppvärdera webbplatser med hög kvalitet på innehållet och nedvärdera webbplatser med låg kvalitet eller duplicerat eller kopierat innehåll och webbsidor med lite innehåll och med lågt värde för användare.

Framför allt drabbades så kallade ”content-farmar” av Google Panda, dvs. sajter som aggregerade innehåll från många olika webbplatser men som inte skapade något eget innehåll eller åtminstone mycket begränsat med eget innehåll – och därmed mycket begränsat med värde för besökarna. Dessa sidor var helt enkelt gjorda för att ranka bra på Google genom att samla/låna/ta innehåll från andra sajter och sedan presentera det på sin egen sida. Dessutom kom majoriteten av trafiken till dessa sajter från Google, det var inte sajter som användarna valde att gå till direkt eller stanna länge på. Helt enkelt grunda webbplatser men lågt användarvärde.

Några av de webbplatser som fick se sin trafik minska kraftigt var jämförelsesajter och recensionssajter som Ciao och Revoo, men även innehållssajter som framför allt aggregerade innehåll som inte var unikt eller som de själva tagit fram (de hade samlat snarare än skapat innehåll).

I många fall gjorde Google Panda stor nytta, men i viss fall kunde sajter som blev straffade i uppdateringen ha ett användarvärde trots att innehållet inte var unikt – det unika var snarare paketeringen och användarvärdet.

Ett år efter Panda i april 2012 kom nästa stora uppdatering: Google Penguin, som ofta kallas Pingvinen i Sverige. Målet med Penguin var att nedvärdera sajter som använder onaturliga länkmetoder för att ranka bättre i sökresultaten. Helt enkelt webbplatser, som antingen tagit den snabba vägen och köpt många länkar från tveksamma aktörer eller som på andra sätt skaffat sig länkar på allt annat än naturligt sätt.

Man skulle även kunna säga att dessa webbplatser istället för att lägga tid och resurser på att bygga en grym sajt och en grym användarupplevelse, satsat sitt krut på att länkar (som någon annan byggt) skulle göra jobbet. Men Pingvinen satte stopp för det.

Efter Pingvinen i september 2013 kom så kolibrin eller Google Hummingbird, som var en mycket stor uppdatering som påverkade en majoritet av alla sökresultat (enligt vissa så mycket som 90 % av alla resultat).

Fokus för Google Hummingbird var kontextuell relevans och att förbättra sökresultaten genom att visa resultat som matchar användarens avsikt och intention istället för att matcha specifika sökord. Hummingbird var också första steget för Google att integrera AI i sin algoritm för att kunna förstå skillnader i sammanhang och användarnas avsikt.

2015 meddelade Google att RankBrain – Googles maskininlärningssystem RankBrain som används för att bearbeta och förstå sökfrågor bättre – arbetade tillsammans med Hummingbird för att producera bättre sökresultat och idag är RankBrain en mycket viktig faktor för att ranka bra, till och med en av toppfaktorerna för att du ska lyckas med SEO på sin sajt.

Sist ut av alla djur var Google Pigeon eller Duvan som kom i juli 2014. Fokus för Google Pigeon var Local Search, dvs. sökningar med en geografisk avgränsning och denna gång uppdaterades sökalgoritmen för att ge mer relevanta och exakta lokala resultat vid en webbsökning. Pigeon kopplade helt enkelt samman Googles webbsökresultat med kartträffa, så med Pigeon började även traditionella rankingfaktorer att påverka lokala sökresultat.

Tillsammans har dessa fyra djur och alla de uppdateringar som kom med dem påverkat oss alla som gör digitala affärer och vill synas bra på Google och denna förändring har varit mycket positiv: idag belönar Google webbplatser med unikt och värdefullt innehåll (Pandan), med relevanta och välförtjänta länkar (Pingvinen) och avsikten med en sökning avspeglas i en större utsträckning i träffarna (Kolibrin) och det även för lokala sökningar (Duvan).

Här kan du på Moz.com se alla uppdateringar som Google gjort sedan 2000

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *