Schibsted fick hosta upp över två miljoner för att säkra tv.se

I den utförsäljning av domännamn som pågår mellan 13 oktober i år och 22 januari nästa år, där .SE (stiftelsen för internetinfrastruktur), via en auktion på Tradera, släpper domäner som inte tidigare gått att registrera fick Schibsted anstränga sig rejält idag och hosta upp över två miljoner kronor för att säkra tv.se.

Jag skrev tidigare om det förväntade domändramat på Dagensanalys.se, men verkligheten överträffade – än en gång – dikten, och det förväntade pris vi gissade på mer än fyrdubblades i verkligheten. Och tv.se såldes idag på förmiddagen för hisnande 2,18 miljoner kronor!

Vår gissning på mellan 415.000 och 500.000 kronor höll bara till tre budgivare kvarstod; enligt ryktet var dessa Mattias Kaneteg (Crystone/Getupdated), gänget bakom Kampanjjakt och Schibsted (genom TVNU Sweden AB). Om Bonnier och MTG var med i matchen är oklart, men när alla andra hoppade av runt 400.000 kronor fortsatte trion att bjuda. Tills Schibsted kom ut som vinnare – 2,18 miljoner fattigare, men en premiumdomän rikare.

Och det var nog klokt av Schibsted att öppna upp plånboken rejält: med c:a 700.000 unika besökare per vecka på tv.nu kunde man inte riskera att förlora vare sig trafiken eller placeringen i Googles träfflista på tv-sökningar.

Och domändramat slutade i en rekordnotering för .SE i sin löpande domänauktion på Tradera.

Den sista omgången (7A och 7B) av .SE:s auktion drar igång 12 januari 2015 och avslutas helt 22 januari. Då släpps godbitar som australien.se, pr.se, it.se och spanien.se.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *