Ny intressant rapport om B2B och e-handel

Det finns inte så mycket statistik kring B2B och e-handel, dvs. digital försäljning mellan företag, men nu har Litium släppt sin årliga rapport ”Svensk B2B-handel 2017” med mycket intressant data om svenska B2B-företag och deras syn på digitalisering och e-handel.

Rapporten  visar på en fortsatt stark tillväxt för e-handeln inom B2B. 67 % av de tillfrågade B2B-företagen säljer digitalt idag, vilket är en ökning från 57 % året innan.

Dessutom planerar hela 53 % av de B2B-företag som inte erbjuder e-handel idag att göra det inom tre år.

Så även om B2B-företagen ligger efter B2C-företagen, som drivit enkelhet och snabbhet för konsumenten i många år nu, så suddas gränserna mellan B2B och B2C alltmer ut.

Det finns ju alltid en köpare på andra sidan, och även B2B-köpare vill idag mötas av smidiga gränssnitt och få snabba och flexibla leveranser, precis som när de handlar varor privat.

Så e-handeln inom B2B växer kraftigt, och gränserna mellan B2B och B2C suddas alltmer ut, men vad mer kan förväntas ske inom digitaliseringen av B2B-företag baserat på ”Svensk B2B-handel 2017”?

Några ytterligare punkter som jag fann intressanta i rapporten:
* I digitaliseringen för B2B-företag är det viktigt med integration med övriga system i företaget och integration mot företagets affärssystem (ERP) har högst prioritet, men det är även viktigt med integration mot PIM, CMS och transportadministrativa system. Intressant i undersökningen är att även integration med CRM och Marketing Automation-system är på uppgång.

* En utmaning för B2B-företag är att hitta och attrahera nya medarbetare som har digital kompetens, då man konkurrerar med B2C-företag som är mer välkända och har starkare varumärken för arbetssökande. Andra utmaningar som kan ligga i vägen för en snabb digitalisering är viljan att byta arbetssätt, att förenkla dagens komplexa processer till en smidig digital upplevelse och att hitta en bra plattform som passar företaget och kan hantera dess utmaningar.

* Säljarens roll förändras i digitaliseringen och det kan uppstå kanalkonflikter och svårigheter att hitta incitament för säljarna i digitaliseringen: ”Det kommer att bli två tydligt skilda kundresor, en transaktionell där kunden inte vill/behöver ha kontakt med leverantör, allt val sker med hjälp av digitala plattformar. En konsultativ kundresa där digitala plattformar kommer att komplettera en rådgivande säljprocess med fältsäljare.”

Min egen största insikt är att många B2B-företag kommer att starta e-handel de närmaste åren och därmed kommer behöva hitta bra och kompetenta leverantörer, som kan hantera komplexa processer (i alla fall bakom kulisserna) i många kanaler och som är bra på integration med många andra vitala system för B2B-företagare.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *