Mycket Social men lite Commerce på LeWeb 2011

Arrangörerna till LeWeb, Europas största och viktigaste internetkonferens i Paris, som i år går av stapeln mellan 7-9 december, anordnar varje år en ”Startup Competition” där 32 entreprenörer får chansen att visa upp sig.

Listan över dessa 32 entreprenörer har precis släppts och man kan nu rösta på vilka 16 av dessa som ska få presentera sin affärsidé live under årets LeWeb.

Efter att ha gått igenom listan kan man bara konstatera att det är mycket socialt och mycket mobilt – och även en hel del lokalt (positionering, var man befinner sig). Och det är ju inte så konstigt då årets tema är SoLoMo (Social/Local/Mobile).

Men: det är väldigt lite ”Commerce” och kommersiella lösningar, och väldigt många mobila applikationer och sociala spel.

Ett undantag är Commerces&Co, som låter dig som användare upptäcka lokala affärer och lokala erbjudanden. Ett område där många känt sig kallade, men ingen ännu lyckats knäcka koden för hur lokala affärsidkare på ett enkelt och effektivt sätt ska kunna få nya kunder genom digital närvaro istället för via traditionella kanaler.

Men kommer de vinna Startup-tävlingen på LeWeb 2011? Knappast. Jag sätter mina Francs, eller var det Euro, på FlagFriend, ett geo-socialt spel som gör om din stad till en gigantisk spelplan. Socialt, lokalt och mobilt.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *