Mer än bara dammsugarpåsar

Content marketing eller innehållsmarknadsföring i all ära,  men vilket innehåll ska man satsa på om man har en relativt generell eller till och med tråkig produkt som dammsugarpåsar?

Mia Pettersson som driver Dammtussen.se som säljer dammsugarpåsar skrev i slutet av maj i år ett blogginlägg på Ehandel.se om vikten av att skapa innehåll som ligger en bit bort från själv produkten:
”Det innehåll som visat sig fungera bäst för oss handlar inte om städning utan om fläckborttagning, där sökningar som ”blodfläckar” och ”gräsfläckar” genererar bra trafik till oss.

Ett annat område som fungerar bra är tips kring rengöring i köket, som också är en bit bort från vårt vanliga område som är städning av hemmet. Där fungerar praktiska sökningar som ”rengöra micro”, ”bli av med bananflugor” och  ”vidbränd kastrull” bra.

Jag hoppas denna erfarenhet kan vara relevant för fler e-handlare och även inspirera till att fler börjar skapa innehåll som ligger lite längre bort från det du först tänker på när du utgår från din butik och dina produkter.”

Så här fyra månader senare är Mia inne på samma spår och har lagt till ytterligare innehåll på Dammtussen.se som tips kring vägglöss, putsa fönster men även ångstationer och strykbrädor.

– Vi har försökt bredda vårt innehåll för att öka trafiken och förbättra vår position i Google träfflistor, så det är väl en satsning på såväl SEO som content marketing. Sedan årsskiftet har vi sett en trafikökning på över 100 % så trafikmässigt har det varit mycket lyckosamt, nästa utmaning blir att öka konverteringsgraden på all trafik, säger Mia Pettersson.

Precis som Mia beskriver så kan det många gånger vara  en bra idé att gå lite utanför själva produkterna och istället ta fram engagerande och relevant innehåll med fokus på vad dina produkter kan användas till, till exempel städtips om du säljer städprodukter och hur du skriver ut bilder och foton om du säljer patroner till skrivare.  På det sättet kan du också få ta dela av större volymer sökningar där konsumenter vill veta hur man gör något på bästa sätt, inte nödvändigtvis vilken produkt de ska använda – det kommer i steg två.

Genom att bjuda på guidande och inspirerande innehåll skapar du lojalitet med dina besökare och chansen ökar att de handlar från din butik när de behöver nya produkter.

Så, det finns inga tråkiga produkter. Alla produkter som säljs används till något: beskriv det. Visst, skrivarpatroner eller städutrustning är väl i sig inte världens roligaste produkter. Men fastna inte i produkten.

 

Delar av denna bloggpost är hämtade ur boken Gräv guld i dina egna kanaler.

Gräv guld i dina egna kanaler finns att beställa på på Adlibris | Akademibokhandeln | Bokus | CDON

Gräv guld i dina egna kanaler finns även på Storytel.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *