Marknadsplatser – flipp eller flopp?

Marknadsplatser brukar generellt nämnas i positiva ordalag och inte i moll, men i sommar har det blivit uppenbart att allt inte är guld och gröna skogar med mindre positiva nyheter för marknadsplatser som Fyndiq och Nordic Design Collective – två marknadsplatser som fått allt större konkurrens från traditionella och utländska aktörer vilket resulterat i minskad tillväxt, fortsatt minusresultat och att Nordic Design Collective slår igen butiken sista augusti.

Nu är Fyndiq och Nordic Design Collective två väldigt olika marknadsplatser, men det är tydligt att marknaden blivit tuffare och att det är svårt att leverera en konsistent och positiv kundupplevelse via en marknadsplats där beställning och leverans sker från olika platser och med olika ambitionsnivå.

Jag pratade med Maria Richardsson, grundare av Nordic Design Collective, i början av veckan och hon förklarar utmaningen de flesta marknadsplatser för fysiska varor står inför:
– Kunderna på nätet idag har helt andra förväntningar på sin leverans än för bara några år sedan och marknadsplatser kan ge en dålig kundupplevelse, där en beställning av tre produkter kan ge tre leveranser och därmed tre olika upplevelser och även resultera i leverans till tre olika ombud, säger Maria Richardsson.

Maria Richardsson är just nu i färd med att lansera sin nya satsning på nordisk design, Nordic Kind, som tar hand om just kundupplevelsen och som kommer erbjuda utvalda produkter, specialistkompetens och inspirerande innehåll och leverans från samma lager:
– Alla pratar marknadsplatser och har gjort ett tag, jag tror att det nu är dags för specialister som kan sina produkter och som kan hjälpa kunderna och ge bra service. Det ger en helt annan kundupplevelse – vilket krävs om man ska konkurrera med detaljhandel och de stora marknadsplatserna.

Alla som läser den här bloggen vet ju att jag brinner för content marketing och för att erbjuda kunder och besökare engagerande och inspirerande innehåll och en satsning på innehåll är också en del av Nordic Kind:
–  Jag tycker innehåll är kul och spännande, säger Maria Richardsson,  och vi kommer satsa mer på innehåll för att bjuda på lite extra till kunden. Det gäller att hitta sätt att integrera shop och innehåll, det kan vara svårt att få ihop det, men vi ska försöka få ihop inspiration och produkter på ett bra sätt på Nordic Kind.

För Fyndiq, som fortfarande växer (2015 var omsättningen 302 miljoner, 2016 nådde den 337 miljoner), ligger utmaningarna även på leverantörssidan där en del e-handlare vädrat sitt missnöje med att förutsättningar och villkor för att sälja via Fyndiq ändras för ofta. Samtidigt har Fyndiq en tydlig position som reavaruhus för fyndshopping, vilket är en position som kan leverera ett tydligt värde till besökare och kunder.

Jämför man med CDON, som mer är ett generellt varuhus online, där kundvärdet är mer otydligt så borde Fyndiq ha större chanser att lyckas över tid – om man får med sig handlarna. Vad gäller CDON är det svårare att se mervärdet för mig som konsument att beställa en bok från Adlibris eller en leksak från Lekmer via CDON istället för att gå direkt till nätbokhandeln eller leksaksbutiken.

Viktigast för att lyckas över tid tror jag därför är att ha kundfokus och att alltid leverera kundvärde. Någonting som till exempel marknadsplatsen Airbnb lyckats med, som erbjuder ett tydligt kundvärde genom att via sin marknadsplats erbjuda boenden som annars inte funnits tillgängliga.

Förvisso i mindre skala, men en ny svensk start-up, gör samma sak för kurser som anordnas av privatpersoner och eldsjälar via sajten SkillStarter – med ambitionen att bli just ett Airbnb för kurser.

Så: om en marknadsplats kan leverera ett värde för sina besökare och kunder tror jag på en framtid i dur!

I de fall detta mervärde saknas, tror jag mindre på marknadsplatserna i fråga.

I nya avsnittet av E-handelstrender pratar vi om marknadsplatser

Läs mer om marknadsplatser:
Nordic Design Collective läggs ner den sista augusti
Fyndiq: Vårt negativa resultat är en del av vår tillväxtstrategi
Fyndiq ökar försäljningen – men förlusterna står och stampar
CDON.com fick 18,5 miljoner besök och 700 000 köp

 

 

 

 

Ett svar på “Marknadsplatser – flipp eller flopp?”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *