Google menar allvar med Google Offers

Skrev för en tid sedan en bloggpost om överetableringen bland dagens deal-tjänster, och om konsumenternas upplevda trötthet av att varje dag sköljas över med ”push-erbjudanden” om nagelvård, spa och andra skönhetsbehandlingar.

Det verkar dock inte ha skrämt Google som gjort tre uppköp de senaste två månaderna. 1 augusti förvärvade man Dealmap, 7 september köpte Google Zave Networks som jobbar med digitala kuponger i USA, och 19 september förvärvade man DailyDeal.de i Tyskland.

Så helt klar menar Google allvar med Google Offers.

Men hur ska Google komma runt den ”deals fatigue” som breder ut sig, och hur ska man förnya och utveckla Google Offers så det blir ett mer attraktivt konsumenterbjudande?

Jag tror lösningen är enkel: det handlar om att gå från ”push” till ”pull”. Att gå från spamliknande massutskick till att komma med ett bra erbjudande när konsumenten ska klippa sig, eller vill gå på spa, eller ska renovera sin altan. Och hela Googles historia är ju ”pull-annonsering”, med annonser som dyker upp när konsumenten går in i målgruppen och genom sin sökterm berättar vad han eller hon är ute efter just då.

I Sverige känns det som Reco.se, förvisso i liten skala än så länge, kommer närmare ”pull” än sina konkurrenter. När jag som konsument går in på en frisörs företagssida, t ex Salong Cupcake i Vasastan i Stockholm, så erhåller jag ett erbjudande om klippning till 40% rabatt. Vilket ju känns mer relevant som konsument och långt ifrån konkurrenternas spam-mejl.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *