Från 2 till 200 intäktskällor (reflektioner från Internetdagarna)

Hade förmånen att få ett presspass som bloggare till Internetdagarna som gick av stapeln i början av veckan på Stockholm Waterfront.

Jag hade även förmånen att få en pratstund med Björn Jeffer, CEO på Toca Boca, Hanna Konyi, affärsutvecklingschef på Mktmedia och Martin Holmberg, digital utvecklingschef på Göteborgs-Posten i samband men att de deltog i sessioner kring surfplattor, nya affärsmodeller, betalningsviljan i den digitala världen och förutsättningarna för medieföretagens affärer framöver.

Och just förutsättningarna för medieföretagen framöver tycker jag är mycket intressant, och det var skönt att höra medieaktörer som vågade säga det alla känner på sig, men många vill blunda för. Som Hanna Konyi: ”Den totala publiken kan bestå för mediebolagen, utspridd i fler kanaler. Men intäkter och bemanning kommer att gå ned över tid.”

Björn Jeffrey var inne på samma spår: ”Måste man vara lika stora digitalt? Den inställningen blir lätt en hämsko för utvecklingen. Det är bättre att börja om och utgå ifrån vad konsumenten vill ha.”

Och visst är det så. Vi som konsumenter vill ha bra produkter som ger oss förströelse eller inspiration eller relevant information. Vi är inte intresserade av mediebolagens resultaträkningar och vi gillar inte när vi erbjuds produkter som känns bristfälliga, som en PDF-version för iPad utan anpassning för surfplattans unika möjligheter.

Alla vet ju att de tryckta produkterna endast har en väg framöver: nedåt. Vissa tryckta produkter kommer leva längre, andra kommer ganska snart läggas ned och endast finnas kvar i ett antal digitala kanaler.

Så vad ska man som mediebolag göra idag? Finns det några slutsatser att dra från diskussionerna på Internetdagarna?

Jag kan se tre trender att utgå ifrån:
1. Just nu är bundling bästa lösningen och det lättaste sättet att få betalt av konsumenten. Se till exempel Computer Sweden (CS All Inclusive) och DI Premium, som väl för tillfället får anses som bäst i klassen.
2. Ingen vet vad som kommer fungera framöver, många experimenterar och det är bra och nödvändigt. Eller som Andreas Sjöström på Sogeti sammanfattade det på sessionen om surfplattor: ”Skjut upp testballongen. Och se vad som händer.”
3. Och räcker det med en handfull digitala utlämningsformer för att täcka upp för den tryckta produktens nedgång över tid? Nej, knappast. Hanna Konyi sammanfattade det bra: ” ”Vi måste gå från 2 till 200 intäktskällor.”

Och det är mediehusens stora utmaning just nu: vilka är dessa nya intäktskällor och dessa nya affärsmodeller?

Handlar det om att bli ännu bredare som mediehus och som Niklas Jonason från Citygate beskrev det: ”lägga till utomhusreklam, webb-TV och fin-TV”?

Eller är Göteborgs-Posten inne på rätt spår när de börjar ta betalt för nischat innehåll och planerar att tjäna pengar på sitt arkiv under 2012?

Eller är Hanna Konyi mer rätt ute när hon pratar om att lära känna läsarna ännu bättre och börja sälja riktade digitala kampanjer och kampanjsajter till sina annonsörer. Och gå bort från att sälja yta mot mer av kampanj och relation och performance-baserade affärsmodeller.

Eller är storsläggan som Schibsted haft uppe under många års tid den rätta: att helt enkelt köpa starka online-positioner som Blocket.se och ServiceFinder av duktiga entreprenörer?

Den rimmar tyvärr illa med många mediebolags inställning att allt det nya inte får kosta för mycket pengar. Men är sannolikt – förutsatt att man hittar rätt entreprenörer och rätt digitala tjänster – den snabbaste och mest effektiva strategin.

Ingen vet säkert. Men glöm inte att skjuta upp testballongen!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *