Espotting och Overture tappade kampen mot Google

Espotting var ett  engelskt sökmotorföretag som grundades i London 2000 och likt Google Adwords (numer Google Ads) sålde textannonser och tog betalt per klick (PPC). De hade inte ett eget fokus på en egen webbplats utan byggde istället upp ett nätverk med externa sajter där Espotting distribuerade sina PPC-annonser.

Tillsammans med  Overture (som först hette Goto.com och senare Yahoo! Search Marketing) var Espotting pionjärer inom sökmarknadsföring och sponsrade länkar.

Espotting var också först av de internationella sponsrade länkar-nätverken att öppna kontor i Sverige, men Yahoo och Google följde efter.

2004 gick Espotting samman med amerikanska FindWhat.com och bildade ett nytt sökföretag som 2005 ändrade namn till Miva.

2005 köpte Eniro Espottings skandinaviska verksamhet och tog över kunder och partners.

2009 sålde Miva sin sökmarknadsföringsdel och Miva-varumärkena till AdKnowledge.

Samtidigt växte sig Google och Google AdWords allt starkare och 2015 stängde AdKnowledge sin verksamhet.

Hur det kom sig att Google växte sig allt starkare och nu endast har en konkurrent kvar – Bing Ads?

Jag tror att Googles egen trafikposition är en starkt bidragande orsak, där de övriga nätverken fick betala ut allt större andel av intäkterna till sina partners för att kunna konkurrera med Google, samtidigt som Google hade majoriteten av sin trafik internt och där fick alla intäkter.

Utöver att sitta på trafiken själva och inte behöva dela intäkter på all trafik och alla klick, så har Google också utvecklat sin produkt löpande och har i många år haft en tydligt bättre produkt än sina konkurrenter och i kombination med att också ha mest trafik och även mest kvalitativ trafik, så har de andra aktörerna på marknaden, som Espotting och Overture, fått lämna marknaden en efter en.

Google startade Google AdWords i oktober 2000 och i juli 2018 bytte världens största digitala annonseringsverktyg namn till Google Ads.

Så nu finns det två stora nätverk kvar: Bing Ads och Google Ads, där Google Ads är många gånger större men där det kan finnas anledning att visa sina annonser i båda nätverken då priset per klick hos Bing Ads många gånger är lägre på grund av färre annonsörer och därför lägre konkurrens.

Som annonsör finns det därför anledning att tänka Google Ads plus Bing Ads snarare än  Google Ads eller Bing Ads.

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *