E-handel – utmaningar och trender inför 2016

Så här på årets sista dag kan man ju få se tillbaka på 2015 och reflektera kring vad vi fått se kring e-handel och e-handelsföretag under året som gått, och spontant är ju känslan att svensk e-handel mår bättre än någonsin.

Några positiva saker jag noterat kring svenska e-handel under 2015:

– Det blir mer och mer kundfokuserat och kunderna förväntar sig också mer och mer;
– Det blir mer och mer professionellt, med stora retailers som går in på e-handelssidan och e-handlare som vuxit till sig och erbjuder en riktigt vass köpupplevelse;
– Fler e-handelsplattformar stödjer ökad försäljning och hjälper sina e-handlare att växa.

Några utmaningar och trender jag ser inför 2016:
– Hur stor andel av svensk e-handel kommer marknadsplatser som CDON Marketplace och Fyndiq ta?
– Kommer vi få se de två stora ”A:na” komma in i Sverige under 2016, d v s Alibaba och Amazon?
– Kundservice eller pris, vad kommer bli det stora fokuset för många e-handlare under 2016?

Själv har jag ju bytt arbetsgivare under året som gått, från jobbet som Nordic E-commerce Manager på Apollo till en ny utmaning som E-commerce Manager på Arvato som under slutet av 2015 lanserade sin nya betallösning för e-handel: AfterPay. Steget från kundsidan till leverantörssidan har faktiskt varit både mindre och större än vad jag trodde, mindre utifrån att det fortfarande är samma bransch och en stor tillgång att ha med sig erfarenhet från kundsidan när man träffar kunder och förhoppningsvis kan förstå deras utmaningar och önskemål mer på djupet, men även större än vad jag trodde då min nya arbetsgivare tillhandahåller betydligt fler finansiella tjänster än en betallösning för e-handel, t ex fakturaköp, factoring och inkasso, som jag inte tidigare varit så insatt i.

Jag tror generellt att få e-handlare vet så mycket om vad som händer efter att kunden accepterats i den egna butiken, d v s hur flödet ser ut för kunderna om de sedan inte betalar sin faktura i tid. Och vilken kommunikation betalföretaget har med kunderna. Det tror jag dock kommer ändras – allt fler e-handlare som jag har förmånen att träffa i min nya roll ställer frågor även kring detta flöde, eftersom de är måna om bästa möjliga service för sina kunder genom hela kundresan – inte bara den del av kundresan som sker i den egna webbutiken.

Jag har ju också haft förmånen att löpande få skriva ungefär en artikel per månad på Dagensanalys.se och här är några av de artiklar jag publicerade under året kring e-handel:
Babyshop tror på omnikanal
Tictail på väg mot 100.000 butiker på sin plattform
Bangerhead från 0 till 70 miljoner i omsättning på sju år

Det har varit mycket lärorikt att få träffa e-handlare och e-handelsföretag och diskutera deras historia och deras nuvaranade utmaningar mer i detalj och jag skulle vilja avsluta med ett citat från Thomas Grabe Bangerhead som jag tycker är väldigt talande och som hänger intimt ihop med frågan om man som e-handlare ska satsa på en konkurrenskraftig upplevelse och riktigt bra service – eller på priset.
”Komparativa fördelar inom vår bransch kommer att bli hygienfaktorer framöver, t ex laddtider, betallösningar, prissättning och distribution, och att allt fokus kommer istället behöva läggas på att ha en riktigt bra produkt, t ex en bra användarupplevelse, en bra förpackning och riktigt bra service. För e-handlaren är produkten allt förutom varan som ligger i lådan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *