Dina egna kanaler är din största tillgång

Det gamla ordspråket att man inte ser skogen för alla träd är väldigt sant i den digitala världen: alla företag som driver verksamhet på nätet, helt eller delvis, har en mängd egna kanaler att nyttja som de ofta är helt omedvetna om – kanaler som kan ge mer trafik och ökad försäljning.

Dina egna kanaler kan exempelvis vara din webbplats, din webbutik, din blogg, dina sociala kanaler (som Facebook, Twitter och LinkedIn), dina e-postlistor (som du kan använda för utskick), andra listor (exempelvis mobilnummer) som du kan använda för utskick, PR-sajter (där du publicerar pressmeddelanden), speciella sidor som du kanske använder vid digital annonsering (så kallade landningssidor eller kampanjsidor) eller automatiska mejl som går ut från din webbplats eller webbutik när någon handlar eller inte har handlat under en viss tid.

Det kan även vara kanaler som inte är digitala, men som kan driva försäljning och trafik, till exempel fysiska utskick och olika möjligheter till medskick av erbjudanden i tryckt form.

Det finns mängder av kanaler som du själv styr över och som du ska använda på bästa möjliga sätt – vilket är precis vad den här boken handlar om. Och: om du lyckas höja kvaliteten på alla dessa kanaler och dessutom lyckas få dem att samverka, då kan du verkligen få din trafik och din försäljning att lyfta!

Förutom alla dessa kanaler så har du ett oerhört viktigt fundament som du aldrig får glömma: din kunddatabas. Här finns värdefull information om både befintliga kunder och potentiella sådana (så kallade leads, som du har kontaktuppgifter till, men som ännu inte köpt något av dig). Utan all denna information kommer du aldrig kunna veta tillräckligt mycket om dina kunder för att vara relevant och engagerande vid rätt tillfälle.

CRM används ofta som en synonym till kunddatabasen eller det arbete som utförs runt denna, men egentligen står ordet för hela hanteringen av dina kundrelationer – inte bara det arbete som är inriktat på marknadsföring. CRM står för Customer Relationship Management. Helt enkelt kundvård.

Själv hade jag tur när jag började på mitt första jobb efter att ha pluggat ekonomi på universitetet: jag fick jobb på ett företag som alltid hade kunden i fokus. Alltid. Jag fick snabbt lära mig att det alltid finns nya affärsmöjligheter i att ligga nära kunderna och lära sig mer om deras behov och intressen. Vår högsta chef var också konstant på oss om att ringa och prata med varje kund – minst en gång per vecka – för att verkligen ha örat mot rälsen och fånga upp nya önskemål och preferenser i tid.

Det var en bra skola, det! Nu för tiden kan det kallas att kvalificera sina leads (potentiella kunder) och sina befintliga kunder, till exempel genom att jobba med marketing automation, på den tiden handlade det mer om sunt förnuft. Men kontentan är densamma: genom att veta så mycket som möjligt om dina kunder kan du hela tiden förbättra din produkt och ditt erbjudande och ligga steget före konkurrenterna.

Så: din allra största tillgång – förutom att du har en produkt eller tjänst av hög kvalitet eller i ett attraktivt prisläge, och att du har en lång rad kanaler att få ut och beskriva dessa produkter och tjänster i – är din kunddatabas. Se till att löpande utveckla den. Ta in fler kontaktuppgifter. Har du bara namn och postadress ser du till att även ta in e-postadress och mobilnummer; vet du att kunden är intresserad av exempelvis sport ser du till att ta in information om vilken eller vilka typer av sporter; har du bara en e-postadress tar du även in uppgifter som namn, ålder och postnummer samt företag, när det är relevant.

På så sätt lär du dig hela tiden mer om dina kunder och kan göra din kommunikation med dem – till exempel din e-postmarknadsföring – mycket vassare och mycket mer relevant.

Så vad du än gör – håll hårt i din kunddatabas och bygg löpande ut den med nya leads och nya kontaktuppgifter: den är ovärderlig!

 

 

Länkar:
Mer om marketing automation
Till Google Webmaster Central Blog

Texten är hämtad från nyutkomna boken Gräv guld i dina egna kanaler.

Gräv guld i dina egna kanaler finns att beställa på på Adlibris | Akademibokhandeln | Bokus | CDON

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *