Content marketing för e-handlare

Under våren har jag haft förmånen att få tala på ett antal konferenser och event på temat ”content marketing för e-handlare” och jag har också fått frågan om bra exempel bland e-handlare, helt enkelt bra case att lära av.

Jag brukar definiera content marketing som det kompletterande innehåll – till skillnad från produktfakta – som e-handlare tillhandahåller i sin butik för att genom relevant innehåll, tips och råd skapa lojalitet och attrahera ny trafik. Och nya kunder. Den e-handlare som säger att content marketing mäts i något annat än trafik och försäljning ställer jag mig skeptisk till.

Här kommer några exempel jag visat under vårens presentationer med namnet ”Skapa attraktivt innehåll på din e-handelsplats – för användarna och för Google”:

– Det kan handla om att skriva om eller sortera om innehåll, t ex inför helgdagar eller säsong, vilket CoolStuff är duktiga på t ex ”Julklapp till mamma” och ”Billiga julklappar”.

– Att erbjuda bra och relevant innehåll i PDF-format eller som e-bok blir allt mer relevant när fler och fler läser på en digital enhet, t ex gratis reseguider som finns att ladda ned på Apollo.se.

– Ett annat stort område är guider inför köp, t ex att-tänka-på-inför-köpet-guider som IF och Agria är bra på: Att köpa valp och Tips till dig som ska köpa hund.

– Råd och tips går alltid hem – inom vilket område kan ni rådge era potentiella kunder? Dammtussen.se som säljer dammsugarpåsar på nätet bjuder på städtips och husmorstips som hur man får ordning på stopp i avloppet och ugnsrengöring i sin butik.

– Allra bäst i klassen är nog Sportamore som framgångsrikt satsar på inspirerande och engagerande innehåll och har en hel avdelning i sin butik som heter Sportamore Magazine. Här kan besökarna få inspiration i form av till exempel recept, bra övningar och tips när det är dags att stretcha, men även jämförande tester och mer modeinriktade tips och råd. Helt enkelt det man skulle förvänta sig i ett magasin om träning och hälsa, men här smart och smidigt integrerat i webbutiken.

Avslutningsvis, vilka content marketing-möjligheter kan du satsa på?
1. Artiklar med innehåll som ligger nära dina produkter.
2. Tips och råd.
3. Topplistor – alla älskar topplistor!
4. Instruktionsfilmer.
5. Guider och specialinnehåll, som rapporter och så kallade white papers.
6. Böcker (e-böcker, ljudböcker och tryckta böcker).
7. Undersökningar.
8. Frågor och svar, till exempel vanliga frågor från dina kunder som du skriver om och gör bra innehåll av.
9. Egna nyheter eller andra relevanta nyheter om dina produkter eller ditt produktområde.
10. Intervjuer med någon auktoritet eller känd person inom ditt område – att intervjua en känd person brukar inte kosta något, medan andra sätt att engagera kända profiler, till exempel på en mässa eller ett event, kan bli dyrt.
11. Tävlingar och andra aktiviteter med ett inslag av innehåll som ska skapas.
12. Innehåll från dina kunder, till exempel omdömen och andra typer av inlägg

Helt enkelt allt som som kan göra er till en auktoritet på området – och ge kunderna ett mervärde!

2 svar på ”Content marketing för e-handlare”

Lämna ett svar till Palle Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *