Content marketing för alla

Självklart ska content marketing vara för alla: att använda innehåll för att driva kundlojalitet, trafik och försäljning behöver inte vara varken svårt eller dyrt.

Jag har under våren haft förmånen att få prata content marketing med fokus på e-handel och det är fantastiskt att se vilket stort intresse det finns bland landets alla e-handlare att satsa mer på innehåll och innehållsmarknadsföring.

I förra veckan var jag på Emeet och pratade på temat ”Content marketing för mer försäljning och mer trafik” och fick många bra frågor från e-handlare i publiken – här är två exempel på frågeställningar:
1. Hur får man på ett bra sätt in call-to-action i sin innehållsmarknadsföring?
2. Vad är viktigast: innehåll i den egna butiken eller distribuerat innehåll?

Emeet är ju framför allt ett forum för att diskutera och dela med sig och vi tittade på olika exempel kring hur e-handlare bygger ingångar till produkter och jobbar med call-to-action, men på de konkreta frågorna skulle jag svara:
1. Ja, se alltid till att ha någon call-to-action eller brygga till dina produkter. Kan du inte hitta någon sån brygga kanske innehållet ligger väl långt ifrån det du säljer i din butik?
2. Prioritera alltid din egen butik och din egen webbplats först. Distribution är toppen, men det bygger inte auktoritet på din egen domän.

För dig som vill lära mer om content marketing finns en utmärkt bok som heter Content marketing för alla skriven av Pontus Staunstrup och Joakim Arhammar, en bok som jag recenserat på Dagensanalys.se om du vill veta mer om vad boken innehåller och till vem den riktar sig.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *