Content marketing – experternas tips för 2017

Pontus Staunstrup, en av Sveriges ledande personer inom content marketing, content strategy, sociala medier och native advertising, har fått 22 av de främsta experterna inom content marketing, från Skandinavien och USA, att dela med sig av sina bästa tips för 2017.

Det är en lång rad av bra tips och inspiration kring content marketing, dessutom presenterat i ett tilltalande format som gör det enkelt att läsa och ta till sig.

Pontus bidrar själv med tips så totalt får du 23 matnyttiga tips om content marketing när du läser Pontus e-bok Content marketing – Experternas bästa tips inför 2017.

Jag känner mig själv hedrad som fick chansen att vara med och bidra med tips. Min känsla kring content marketing för 2017 är att bilder – bra bilder och bra uppmärkta bilder (filnamn, ALT-text, bildtext) – kommer bli allt viktigare och kanske blir 2017 året då bilder, trots att sökmotorer har så svårt att se och förstå dem, verkligen blir en av de viktigare hörnstenarna och rankingfaktorerna?

För användarna har ju bilder länge varit helt avgörande, medan sökmotorerna sedan start fokuserat på två saker: text och länkar.

Har du många och bra bilder på din sajt har du ju dessutom större chans att dyka upp i det som kallas ”Bildsök”, d v s när en användare söker efter bilder specifikt på en sökmotor som Google och Bing (där denna del av tjänsten kallas ”Images” eller ”Bilder”). Så lyckas du med att optimera inte bara dina texter utan även dina bilder, så finns det mer trafik och mer besökare att attrahera till sin webbplats.

På senare tid har Google även börjat visa upp bilder för vissa organiska träffar, så jag tror verkligen att bra bilder löpande kommer öka i betydelse – det finns ju numer också e-handelstjänster (som t ex shopping-appen Wish) som är helt baserade på bilder.

Här är alla 23 personer som medverkar med tips i e-boken Content marketing – Experternas bästa tips inför 2017:

Joakim Arhammar – innehållsspecialist på Springtime
Michael Brenner – VD på Marketing Insider Group
Colm O’Callaghan – VD på contentbyrån Brid Content
Melanie Deziel – konsult, föreläsare inom bland annat Native advertising och Branded content
Christine Calvert – föreläsare och författare till flera böcker
Ann Handley – VD för Marketing Profs
Stine Bjerre Herdel – Nordic Concept and Content Lead på Nordea
Stine Holmgaard – Head of Events för Native Advertising Institute och Clever Content
Oscar Johansson – VD för contentbyrån Glory Days Media
Alexandra Kindblom – VD och senior rådgivare på Intellecta Corporate
Jesper Laursen – grundare och VD för contentbyrån Brand Movers och Native Advertising Institute
Rebecca Lieb – strategisk rådgivare, analytiker och föreläsare inom content marketing och native advertising.
Suzan Hourieh Lindberg – grundare av The Social Few samt affärsutvecklare på Berghs School of Communication
Stephanie Loose – Head of Content på Visa
Jason A. Miller – Global Content Marketing Leader på LinkedIn
Christer Pettersson – Head of Ecommerce på Arvato Financial Solutions i Sverige
Chad Pollitt – en av grundarna av contentbyrån Relevance, författare, efterfrågad föreläsare om bl.a content marketing
Joe Pulizzi – grundare Content Marketing Institute. Föreläser världen över. Författare av flera böcker, senast Content Inc
Johan Svensson – Affärsutvecklingschef Berghs, föreläsare samt grundare av digitalsajten ExploreCurate
Pia Tegborg – en av grundarna av byrån KNTNT
Pia Tryland – VD och rådgivare på norska contentbyrån Chili Publications
Kerstin Weidstam – Content marketing manager på SEB
Pontus Staunstrup – digital strateg med fokus på content marketing, content strategy och sociala medier och ansvarig för digital innehållsstrategi och sociala medier på PostNord

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *