Börjar användarna drabbas av Deals-dåsighet?

Det pratas mer om och mer om ”deals fatigue” och ”End of the Daily Deals Era”, när såväl användarna som stora aktörer tappar intresset för olika typer av dagens deal eller dagens erbjudande med minst 50 % rabatt.

Och jag är inte så förvånad. Tittade igenom min mejlbox idag på morgonen och via Let’s deal kan jag få 68 % rabatt på ”TCA-peeling med kraftigt föryngrande effekt”. Kraftigt föryngrande? Skön copy. Känns som man förs tillbaka till skolåldern och ungdomsfinnar och annat kul.

Eller så kan jag via Eniro Deals få njuta av ”Hälsokonsultation och Qigong akupunktur med värmebehandling” med 70 % rabatt hos Dr Wang. Medan Groupon frestar med ”60 minuter thaimassage” med 61 % rabatt.

Och så ser det ut, dag ut och dag in. Klart man skulle vara snygg och ha babymjuk hy om man utnyttjade alla dessa deals, men känns de relveanta? Inte direkt. Och är det konstigt att användarna börjar tröttna på dessa likriktade erbjudanden? Nej, knappast.

Ett annat tydligt tecken på att eran för denna typ av dagens deal är på väg att ta slut är att stora aktörer drar i bromsen. Som Facebook som nu stängt ned sin Deals-funktion efter bara fyra månader. Och även Yelp har börjat skala ned sin Deals-satsning när såväl användare som annonsörer känner sig ”översvämmade” av erbjudanden av samma art.

Så, vad kommer hända nu? Kan denna unga Deals-bransch förnya sig och bli relevant för användare och annonsörer igen. Eller kommer Groupon, och andra generella aktörer, få det rejält tufft medan mer nischade spelare som Travelzoo kan få luft under vingarna?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *