Mer om Christer Pettersson

Christer-Pettersson-High-Resolution

Jag har arbetat med digitala medier, digital marknadsföring och e-handel sedan 1998, när jag började på tidningen Internetworld som gavs ut av IDG, Sveriges största mediehus inom it, teknik och affärer.

Efter IDG började jag på Eniro som webbansvarig 2001, först för Gulasidorna.se men sedan som ansvarig för Eniro.se.

Sedan arbetade jag i olika roller på Eniro – som t ex Nordic Search Manager och Country Manager Products & Services – fram till 2010. Efter en snabb runda på ett start-up med fokus på användaromdömen och produktrekommendationer gick jag sedan tillbaka till IDG för att under två år arbeta med digitalisering av förlaget som marknadschef och e-handelsansvarig för IDG:s konsumentprodukter.

Från årsskiftet 2013/2014 jobbade jag på Apollo Travel Group som Nordic E-commerce Manager och från slutet av 2015 hittar ni mig på Arvato där jag jobbar som marknadschef.

Sedan april 2019 är jag ansvarig för e-handel och digitalisering på Hultafors Group, ett svenskt företag som med ett antal starka varumärken som Snickers arbetskläder, Hultafors verktyg, WIBE stegar och Solid Gear arbetsskor bildar en unik produktfamilj för professionella hantverkare.

Jag har även skrivit ett antal böcker, såväl facklitteratur som mer skönlitterärt. T ex Sökmotormarknadsföring: så får du fler besökare och kunder via sökmotorerna (tillsammans med Urban Lindstedt) och barn- och ungdomsboken Ligan på Koh Lanta.

Boken Gräv guld i dina egna kanaler

Min senaste bok om e-handel, SEO och content marketing, Gräv guld i dina digitala kanaler, som handlar om hur du kan sälja mer på nätet utan att köpa mer reklam utkom 2017.

Läs mer om boken och om HOI Förlag här

Jag föreläser gärna och ni når mig på: christer [@] gmail.com

Under 2018 och 2019 har jag bland annat föreläst på följande event runt om i Sverige:
D-Congress i Göteborg, 8 mars 2018
Kalmar Science Park i Kalmar, 13 mars 2018
E-handelsdagen 7H i Borås, 21 mars 2018
Marknadsföreningen i Jönköping, 10 april 2018
Emeet i Helsingborg, 11 april 2018
Världens farligaste möte (VFM) i Göteborg, 22 maj 2018
Webbdagarna i Göteborg 27 september 2018
Marknadsföreningen i Västerås, 18 september 2019
Borås Yrkeshögskola, 24 september 2019
Webbdagarna Göteborg, 25 september 2019

VFM 18 Christer Pettersson

Röster om föreläsningar (1 timme) och  workshops (2-3 timmar) jag hållit under 2018 och 2019:

Vill bara säga att det var en superintressant föreläsning du hade förra veckan i stadshuset i Västerås!

/Västerås 18 september 2019

Hej Christer!
Tack för en intressant och tankeväckande föreläsning.
Jättebra att du skickar ut din presentation efter föreläsningen.
Det kommer vara en bra lathund att ha med sig!

/Västerås 18 september 2019

Ett stort tack för en mycket intressant och bra föreläsning idag på Racketcentrum i Jönköping. Under åren har jag varit på många marknadsföreläsningar, din stack ut på många sätt – tydlig, enkel med många konkreta tips. Mycket bra! 

/Jönköping 10 april 2018

Stort tack för slides och för en givande och konkret föreläsning. Stor kunskap förmedlad på ett givande och inspirerande sätt utan för mycket teknikfloskler. Gillade särskilt din inställning till att bra ärligt content är king.

/Borås 21 mars 2018

TACK för en mycket inspirerande föredrag igår vid frukostmötet! Enkelt, greppbart, strukturerat och trevligt 😊!

/Borås 21 mars 2018

Vill du se tidigare presentationer kan jag rekommendera filmen om content marketing för e-handel från DIBS E-handelsskola i maj 2017.

DIBS E-handelsskola: Content marketing för E-handel med Christer Pettersson på arvato from DIBS on Vimeo.

Läs om boken och GDPR

Disclaimers

Alla inlägg på SocialCommerce.se är helt baserade på min egen erfarenhet och mina egna synpunkter och åsikter, och är inte alls skrivna för att på något reflektera nuvarande eller tidigare arbetsgivares inställning eller position i olika frågor. Detsamma gäller när jag skriver på till exempel Dagensanalys.se och Ehandelstips.se.

För transparensens skulle kan kanske följande också vara värt att nämna:

Jag skriver och gästbloggar gärna på andra bloggar med inriktning på e-handel, digital marknadsföring och digital transformation.

Min fru är aktiv inom e-handel och driver Dammtussen.se som säljer dammsugarpåsar, dammsugarfilter och dammsugarmunstycken på nätet, vilket är ett högst konkurrensutsatt segment.

it-bloggar.se

Ett svar på ”Mer om Christer Pettersson”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *