Mer om Christer Pettersson

 

Christer-Pettersson-High-Resolution

Jag har arbetat med någon form av digitala medier sedan 1998, när jag började på tidningen Internetworld som gavs ut av IDG, Sveriges största mediehus inom it, teknik och affärer.

Efter IDG började jag på Eniro som webbansvarig 2001, först för Gulasidorna.se men sedan som ansvarig för eniro.se.

Sedan arbetade jag i olika roller på Eniro – som t ex Nordic Search Manager och Country Manager Products & Services – fram till 2010. Efter en snabb runda på ett start-up med fokus på användaromdömen och produktrekommendationer gick jag sedan tillbaka till IDG för att under två år arbeta med digitalisering av förlaget som marknadschef och e-handelsansvarig för IDG:s konsumentprodukter.

Från årsskiftet 2013/2014 jobbade jag på Apollo som Nordic E-commerce Manager och från slutet av 2015 hittar ni mig på Arvato där jag jobbar som Head of E-commerce.

Arvato erbjuder betallösningar och finansiella lösningar (t ex inkasso och factoring), framför allt inom detalj- och e-handel, och lanserade 2015 en ny betalmetod som gjort succé i stora delar av Europa: AfterPay.

Jag har även skrivit ett antal böcker, såväl facklitteratur som mer skönlitterärt. T ex Sökmotormarknadsföring: så får du fler besökare och kunder via sökmotorerna (tillsammans med Urban Lindstedt) och barn- och ungdomsboken Ligan på Koh Lanta.

Och den nya boken om e-handel, SEO och content marketing, Gräv guld i dina digitala kanaler, som handlar om hur du kan sälja mer på nätet utan att köpa mer reklam och som utkom 21 maj, 2017.

Jag föreläser gärna och ni når mig på: christer [@] gmail.com eller på 070-362 33 11.

Under hösten 2017 kommer jag bland annat delta och föreläsa på följande event runt om i Sverige:
Emeet i Göteborg, 14 september
Emeet i Stockholm, 19 oktober
Lilla E-handelsdagen, 15 november.

Jag kommer även hålla en kurs i SEO och content marketing i samarbete med SkillStarter i januari 2018. På Södermalm i Stockholm.

Vill du se tidigare presentationer kan jag rekommendera filmen om content marketing för e-handel från DIBS E-handelsskola i maj 2017.

DIBS E-handelsskola: Content marketing för E-handel med Christer Pettersson på arvato from DIBS on Vimeo.

 

Disclaimers

Alla inlägg på SocialCommerce.se är helt baserade på min egen erfarenhet och mina egna synpunkter och åsikter, och är inte alls skrivna för att på något reflektera nuvarande eller tidigare arbetsgivares inställning eller position i olika frågor. Detsamma gäller när jag skriver på till exempel Dagensanalys.se och Ehandelstips.se.

För transparensens skulle kan kanske följande också vara värt att nämna:

Jag skriver och gästbloggar gärna på andra bloggar med inriktning på e-handel, digital marknadsföring och digital transformation.

Min fru är aktiv inom e-handel och driver Dammtussen.se som säljer dammsugarpåsar, dammsugarfilter och dammsugarmunstycken på nätet, vilket är ett högst konkurrensutsatt segment. Hon driver även en butik som tillhandahåller ortopediska hjälpmedel för träning och hälsa och en butik med samma inriktning i Norge (Ortopediske.no – ortopediske hjelpemidler) och Finland (ortopedisia apuvälineitä).

Ett svar på “Mer om Christer Pettersson”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *