Nordiska e-handlare vill expandera till näraliggande marknader

Enligt en ny e-handelsrapport från Arvato (som bland annat tillhandahåller en betallösning för e-handel)- «Undvik fallgroparna vid internationell e-handelsexpansion» – avlägsnar e-handeln många hinder för internationell expansion inom detaljhandeln, men trots det finns en rad utmaningar:
Olika betalningspreferenser i olika länder (som man som e-handlare måste möta för att maximera sin försäljning)
Bedrägerier kan innebära en betydande risk (i t ex Storbritannien)
Olika regelverk i olika länder (t ex för hantering av konsumentuppgifter)

Ett naturligt första steg för nordiska e-handlare är att börja med att expandera till en näraliggande marknad (med liknande konsumentbeteenden) för att sedan utvidga till större marknader som Tyskland, Holland och kanske framför allt Storbritannien (med Europas just nu största e-handelsmarknad).

Slutsatsen av arvatos rapport är att expansion av e-handel har en enorm potential – men för att kunna växa som e-handlare och nå sin fulla potential, så behöver du som e-handlare en trygg och kunnig betalpartner, som kan regler och konsumentförväntningar på de lokala marknaderna och som samtidigt är verksam på många marknader (och kan vara en partner genom hela expansionen, en «one-stop-shop» för betalningar och näraliggande tjänster).

Varje land har sin historia med olika lagar och regler vilket har gett upphov till stora skillnader. att kunna handla på faktura är en nödvändighet i Sverige men mindre vanligt i Danmark och Finland. Strängare krav för hur man hanterar konsumentuppgifter innebär att fakturalösningar blir mer komplicerade i Danmark. Om du försöker expandera på en ny marknad utan rätt betalningslösningar ökar dina risker dramatiskt, säger Pauline Hermansson Head of Nordic Strategy and Innovation på Arvato Financial Solutions.

Här kan hela rapporten laddas ned («Undvik fallgroparna vid internationell e-handelsexpansion»).

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *