Tre tips för att träffa rätt och tjäna mer på e-postmarknadsföringen!

För de flesta e-handlare är ju e-postmarknadsföring den absolut viktigaste kanalen för kundkommunikation – och nyförsäljning, möjligen vid sidan av AdWords.

Men varför gör så få så rätt? Och varför vet vi egentligen om att vi skulle kunna optimera hela denna process, men aldrig riktigt får tid att ta tag i det… För att det är lite komplext… Och vårt e-postverktyg har ju sina begränsningar… Och vi kan ju inte sälja i våra bekräftelsemejl, det skulle inte kunderna gilla, eller…?

Vi hade förmånen att ha Evelina Ander och Sarah Wittbom på IDG idag, och här är Evelinas utmärkta lista: ”Tre tips för att träffa rätt och tjäna mer på e-postmarknadsföringen!”:

1. Se till att prenumerera på många nyhetsbrev och läs och spara bekräftelsemejl du får när du handlar på nätet.
Och lär av andra – eller undvik i alla fall de fallgropar du ser andra e-handlare hamna i. Som bildbaserade e-postutskick som ser helt tomma ut när bilderna blockerats, utskick från en no_reply-adress som mottagarna inte kan svara till (hur personligt är det?) och vilka utskick som hamnar i spam-korgen istället för i din inkorg.
Och kanske viktigast av allt: vilka utskick öppnar du och vilka utskick agerar du på? Kan du lära av dem? Vad har de för design, för avsändare och för rubrik?
Och vilket verktyg har använts för att skicka ut e-posten?

2. Tänk igenom informationsflödet.
Hur hänger länkar och innehåll ihop, när lämnar man utskicket och hamnar på en webbplats eller en kampanjsida? Hur många steg krävs för köp eller annan respons?
Och varför klickar du vidare (om du gör det)? Vad är det som fångar ditt intresse?

3. Testa och analysera.
A/B-testa så ofta du kan. Skicka på delmängder av din e-postdatabas innan du skickar till alla.
Spara allt du kommer fram till i en fil, t ex på Google Docs. Och analysera!
Vilken avsändare, vilken rubrik och vilket innehåll drev mest försäljning?
Det är mycket manuellt arbete. Men det är värt det!

Sarah Wittbom hade också med sig en hel del statistik från bland annat MailChimp (en av många nyhetsbrevslösningar). Som även har en massa bra innehåll och statistik på sin webbplats, till exempel om e-post på mobila enheter. För det är ju nästa stora område att optimera: samspelet mellan e-postutskick, mobila utskick (SMS), webbplats, kampanjsidor – och mobiloptimerade sidor.

Not: Såg precis att Anders tre tips redan omskrivits av Internetworld – så vi får väl se denna bloggpost som en favorit i repris….

Ett svar på ”Tre tips för att träffa rätt och tjäna mer på e-postmarknadsföringen!”

  1. Vilken fin sammanfattning av min presentation. Tack! Det var hemskt roligt att få komma och träffa er också, lycka till med er epostmarknadsföring framöver.

    Hälsningar,
    Evelina

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *