Vinn startup-tävlingen på LeWeb 2012

Beintoo, en italiensk startup som erbjuder en app-community där man kan tjäna ihop virtuella pengar: Bedollars, vann årets startup-tävling på LeWeb.

OK. Helt rätt i tiden. Social. Local. Mobile. Och med en koppling till den verkliga världen, när man som spelare kan byta in Beedollars mot virtuella produkter eller t.o.m. mot kuponger som i sin tur bytas in mot riktiga produkter.
Och med ett SDK för developers, som redan används av c:a 200 utvecklare, som erhåller revenue share på de pengar som kommer in.

Men ändå. Var verkligen Beintoo det bästa som kom ut av startup-tävlingen på LeWeb, fanns det inget bättre bland de 600 deltagande bidragen?

Mitt eget omdöme för Beintoo blir: 8/10.

Övriga tävlande, då? Fanns det mer originalitet där? Som tvåa placerade sig HeyCrowd, som byggt en tjänst under devisen ”Social polling made simple” som med ett snyggt gränssnitt möjliggör för användaren – eller det betalande företaget – att skicka in frågor till användarna (”The Crowd”) och snabbt få svar. HeyCrowd känns spännande och man lyckas attrahera en tillräckligt stor ”Crowd” att interagera med, men det finns liknande tjänster därute. Mitt omdöme: 7/10.

Trean Babelverse, som vill ”bryta språkbarriärerna” med realtidsöversättningar till ”kostnaden av ett mobiltelefonsamtal” kändes mer kreativ och originell, men saknade just nu vad Beintoo har: en befintlig och växande användarskara. Jag hade ändå lagt min röst på Babelverse; jag tycker deras vision och prismodell känns rimlig, och jag tror också det kommer ta många år innan maskinöversättningar är i närheten av att vara lika bra som manuella översättningar av riktiga människor. Mitt omdöme: 9/10.

Tre andra intressanta deltagare i startup-tävlingen, som stod ut lite mer än övriga til deltagare, var:
ClearKarma från Österrike. Ett startup med fokus på matsäkerhet – skapa din matprofil, skanna EAN-koder och du får veta om maten är OK för dig och dina eventuella allergier. Mitt omdöme: 9/10.
Franska Commerces & Co, som vill koppla samman små företag och deras kunder. Och som tänkt till och insett att småföretagare, framför allt små butiker, har lite tid och små möjligheter att få ihop en bra databas med kundinformation. Mitt omdöme: 8/10.
Flagfriend, också från Frankrike, ett socialt spel med ”The City as Gameboard”. Väldigt mitt i prick vad gäller SoLoMo, men kanske lite mer oklart vad gäller affärsmodellen. Mitt omdöme: 7/10.

Trots europeiskt fokus på startup-tävlingen fanns endast en skandinavisk finalist, isländska 23minutes.to. Man får väl hoppas på ändring till nästa års tävling. Och hur ska man då gå till väga om man har en bra idé och vill komma med i startup-tävlingen inför 2012 och även ha en hygglig chans att placera sig väl?

Mitt råd är – följ ”TITT” och du har chansen att komma långt!

Tydlig (T):
Se till att er affärsidé – och er presentation – är tydlig. Det är alldeles för många, även finalister, som det är svårt att få grepp om och vars affärsidéer är svåra att förstå. Se till att ni presenterar er affärsidé, er målgrupp och er affärsmodell på ett så tydligt, och säljande, sätt som möjligt.

Intäkter (I):

Här faller många igenom. Affärsidén kan var hur bra som helst, och målgruppen kan vara hur tydlig som helst, men om affärsmodellen är luddig eller ogenomtänkt, så kommer ni inte vinna startup-tävligen på LeWeb (eller någon annan startup-tävling heller, för den delen). Det allra bästa är om ni har en tydlig affärsmodell, d v s hur ni ska tjäna pengar, och ni dessutom har provat den genom att få in en del intäkter. Det är starkt.

Trafik (T):
Trafik eller användare av tjänsten, hur ska ni driva användningen? Word-of-mouth, marknadsföring, partnerskap – vad är vägen till tillväxt för er tjänst? Och precis som med intäkter, kan ni visa på att redan har viss användning, och då framför allt i den målgrupp som ni vänder er till, så har ni trumf på hand i tävlingen.

TV (T):
Följ temat (T) på konferensen! Det ryktas att TV (T) kommer vara med i nästa års tema på LeWeb, och då ska TV vara med som en substantiell del av er affärsidé. I år var SoLoMo tema och det var tydligt att alla finalister fokuserat på SoLoMo i någon form. Kanske till och med för hårt i vissa fall.

Så: följ tvälingens tema, visa på användning och initiala intäkter och ha en supertydlig elevator pitch av er affärsidé. D v s satsa på ”TITT” – så ses vi på LeWeb 2012!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *