Social Commerce och Social Shopping

Började egentligen blogga för över fem år sedan, på Enirobloggen, (eniroblogg.se som inte är aktiv längre) i början av 2006, så det känns lite speciellt att börja skriva sin första blogg i eget namn. 2011. Men så är det.

Här kommer jag blogga om e-handel och digital marknadsföring och om att göra affärer på den sociala webben – s k ”Social Commerce”. Eller helt enkelt hur man nyttjar den sociala webben för att interagera med befintliga och presumtiva kunder.

Social Shopping kommer jag också försöka bevaka, det handlar mer om hur en kund kan interagera med sina vänner och bekanta under sin shopping på nätet (likt i verkliga butiker och varuhus).

Jag kommer prata med många aktörer på marknaden och dela med mig av det jag lär mig.

För det finns inget bättre – tycker jag i alla fall – än verkliga case. Teori är alltid teori, men den som verkligen lyckats och nått framgång, eller lärt sig något genom att testa det även om det gått snett, vill man lyssna till. Och lära av.

Kommentar (2024-04-13):
Detta inlägg är ju rätt föråldrat, men jag låter det ligga kvar – dels för att det är min första bloggpost på Datadrivet.se och dels för att det är ett tidsdokument som visar vad som var intressant 2011. Och då var Social Commerce och Social Shopping riktigt hett, långt innan live-shopping och andra tillämpningar hade sett dagens ljus.

Social Commerce är för övrigt en term som Yahoo! skapade redan 2005 och handlade initialt om hur du som konsument kan interagera med andra konsumenter för att fatta bra och väl underbyggda köpbeslut, till exempel genom delade shoppinglistor och kundomdömen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *