5 tips inför 2014 för alla e-handlare!

Tittade på e-handelspaningen av Arne Andersson (PostNord), Mattias Philström (Brightstep), Fredrik Lennström (Klarna) och Patrik Müller (DIBS) häromdagen, en film på sex minuter som alla e-handlare borde se inför 2014.

Mycket matnyttigt kondenserat till endast sex minuter. Ytterligare en film kommer inom kort.

Satt själv och funderade lite inför 2014 efter att ha sett och inspirerats av filmen, och efter att ha läst lite andra tankar och idéer kring hur 2014 kommer bli för e-handlare, och satte ihop fem tips som jag själv kommer ta med mig inför det kommande året.

5 tips inför 2014 för alla e-handlare

1. Bestäm vad som är viktigt för dig – växa eller bli lönsam. Att bygga kundbas och lägga mycket pengar på AdWords kostar, och det är svårt att vara lönsam samtidigt. Vill du bli lönsam kan du sätta ett tydligt mål för detta, vill du växa är det andra mål du ska sätta under 2014.

2. Satsa på service och innehåll. Det finns många som säljer samma produkter och som slåss på prisjämförelsesajterna. Undvik detta så långt det går. Erbjud istället bättre service och mer unikt och engagerande innehåll i din webbshop (både för besökarna och för Google).

3. Se till att det går att köpa via mobilen i din e-butik. Det kan vara en mobil butik (m.butik.se), det kan vara din vanliga butik som blir mer responsiv, det kan vara din vanliga e-butik där kunderna erbjuda möjligheten att lagra sitt kortnummer så det blir enkelt att köpa med ett klick eftersom all information redan ligger inne. Oavsett väg – det måste gå att handla i din butik via mobila enheter under 2014.

4. Ta vara på globaliseringen. ”The World Is Not Enough” hette en James Bond-film som kom 1999 med Pierce Brosnan i huvudrollen. Så långt kanske vi inte ska gå, men visst krymper världen och landsgränserna suddas ut för många e-handlare. Svenska konsumenter handlar från USA, England, Tyskland etc. Och utländska konsumenter gör likadant – vad innebär det för dig som e-handlare? Är du redo att ta emot kunder från andra länder? Kan de beställa och betala i din kassa idag?

5. Jobba mer med lojalitet och ta hand om och bearbeta löpande de kunder ni har i er databas. Nya kunder i all ära, men de som redan valt att handla av er en gång är viktiga och kommer fortsätta vara viktiga för er lång tid framöver om ni hanterar dem på ett bra sätt. Eller som Mattias Pihlström på säger i filmen: ”Det handlar mycket om lojalitet. Nya kunder kommer inte finnas i all evighet”.

Ett svar på ”5 tips inför 2014 för alla e-handlare!”

Lämna ett svar till Jonas Lejon Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *